Omer

    Jag studerar till Installationselektriker, i Movant. Jag vill ha yrkesexamen för komvux för att studera vidare till yrkeshögskola och komplettera. Jag har fått betyg som från gymnasiet 700p ( Matte 1,Matte 2c,Svenska 1, Engelska 5, Samhälle 1b, Arabiska, Modern språk Spanska,) + Jag har fått elektriker paket från Movant Lund 1500p länken https://movant.se/lund/utbildningar/installationselektriker/ . + Jag har fått Kemi 1 (komvux). Totalt är 2300p YH kuser som jag intresserad om https://www.studentum.se/skola/yh-akademin/elingenjor-fastighet-industri-och-jarnvag-1823690 https://www.hassleholm.se/yhs/yhs/vara-utbildningar/behorighet-och-sarskilt-fork Vilka kurs jag behöver för att komplettera min yrkesexam med grundläggande behörighet. Mvh Omer Mohamed.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i grundläggande behörighet till högskolestudier ingår att ha godkända betyg i gymnasiala kurser Svenska (eller Svenska som andraspråk) 2 och 3 samt i Engelska 6.
    I allmän behörighet till yrkeshögskola ingår att man har "gymnasiekompetens"; vad "gymnasiekompetens" är finns flera olika åsikter om, se framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens?
    Examensbevis från komvux innehåller 2.400 poäng (av dem en obligatorisk kurs gymnasie- eller komvuxarbete, 100poäng, som måste ingå i examen med Godkänt betyg). Yrkesexamen från komvux behöver inte inkludera  Svenska (eller Svenska som andraspråk) 2 och 3 samt i Engelska 6. Men utan de kurser (godkända betyg i de kurser) saknar man grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Planering mot examensbevis från komvux gör du tillsammans med studie- och yrkesvägledare på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Ytterst är det upp till rektorn på komvux i din kommun att fatta beslut om vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis.
    OBS! yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Du kan söka till vilken yrkeshögskoleutbildning du vill även om du inte i formell mening är behörig och du har viss chans att komma in, bli antagen.

    Studie- och yrkesvägledare