Hej Valentina!

    Krögare är egenföretagare inom restaurangbranschen.

    Verksamma krögare säger att den vanligaste missuppfattningen om yrket är att det är glamouröst att arbeta på restaurang, medan det i verkligheten är mycket hårt slit, mycket ansvar och ganska små vinstmarginaler i det dagliga arbetet. Belöningen är nöjda restauranggäster och glad personal samt att man träffar många människor och kan utveckla sin matlagning och verksamhet med dem.Krögare fattar dagligen många beslut som påverkar många människor och har med det ett stort ansvar gentemot sin personal och sina gäster.

    Egenskaper
    Om du vill satsa på att bli krögare är det viktigt att tänka på att simultanförmågan, social kompetens och att kunna lita på den personal som man har anställt på sin restaurang, är avgörande egenskaper som kan utgöra skillnaden på om du lyckas eller misslyckas inom branschen.

    Utbildning
    Krögare kan ha diverse olika utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet. Många, men inte alla, har tidigare jobbat som kock, sommelier, bartender, bagare, konditor, kallskänka, mathantverkare, barista, restaurangbitrade, frukostvärd/värdinna eller servitör/servitris. Gymnasial utbildning på Restaurang- och livsmedelsprogrammet rekommenderas. Utbildningar på eftergymnasial nivå brukar vara till stor hjälp. I första hand är det bra att utbilda sig inom matlagning och inom ekonomi. Passande utbildningar på eftergymnasial nivå finns i olika skolformer, bland annat inom högskola/universitet och inom yrkeshögskola.

    Att tänka på
    Det finns mycket att hålla koll på t.ex på Livsme­delsverkets föreskrifter om hur information om matens innehåll ska presenteras.
    Som krögare får du också finna dig i att representanter för kommunens hälso- och miljöenheter samt skatteverkets kontrollanter gör oannonserade besök.
    En av utmaningar som krögare ställs inför är att hitta och behålla personal. Många gånger behöver man ge utbildning till nyanställda, antingen på arbetsplatsen, eller genom att köpa kurser till dem och/eller genom att skicka dem på utbildningsresor inom eller utanför Sveriges gränser.