Q
    Hej! Jag gick och kollade lite på olika utbildningar som jag var intresserad av. Den som föll mig mest i smaken var socialantropologi på Stockholms Universitet. Så här såg den särskilda behörigheten ut: Engelska B eller Engelska 6 (Områdesbehörighet 4 eller A4 med undantag för Matematik C och Samhällskunskap A eller Matematik 2a alt 2b alt 2c alt 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2)

    Jag har lite svårt att förstå det här. Vad menas med det som är i parantes? Måste jag ha läst matte 2b? Och vad menas med resten? Skulle vara tacksam för ett tydligt och bra svar! Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Q, håller med om att det är mycket krånligt förklarat ang. särskild behörighet till den här utbildningen. Det som är i (...) är det som du Inte behöver ha. :) Alltså, tolkar jag det som så att i fall du har godkänt betyg i svenska 3 och engelska 6 så räcker det för särskild behörighet.
    Det är i alla fall min tolkning. Men ytterst är det Antagningsgruppen på Stockholms universitet som bedömer vem som är behörig till utbildningar på SU, så du kan också kontakta dem.
    Mvh

    Juiia