Ddaedy
    Hej jag är ej så bra på matte men min studievägledare sa att för stt komma in på en utbildning så gäller meritpoängen endast inget annat. Om jag har A i allt på natur linjen förutom matte där jag får C i alla kurser och B i idrott vad får jag först i snittbetyg och + 2,5 meritpoäng. Kan jag endå lyckas bli t.ex tandläkare, ingenjör, pilot mm? Eller borde jag satsa på Sam linjen

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ddaedy!
    i särskild behöright till Pilot ingår det även att klara "Medical class 1", dvs vara fullt frisk med god syn, hörsel och bli godkänd på psykologisk test också. Så det är inte bara betyg som spelar roll där. Någon med högre betyg kanske inte har tillräckligt god syn, hörsel eller har någon sjukdom som gör att hen inte kan antas till pilot... ingen kan vara helt säker på att komma in på den utbildningen innan verkligen kommer in. Även om man har 22.5 i Merit men ser dåligt och/eller hör dåligt eller har epilepsi eller narkolepsi eller inte klarar psykologisk test, kommer man inte in, trots sina betyg.

    Om man inte gillar matte så värst, kanske inte Ingenjör är ett yrke att satsa på i första hand.
    Till tandläkare brukar det krävas mycket höga betyg i där är det matte 4, fysik 2, kemi 2 och biologi 2 som är behörighetskraven.

    Om du t.ex. väljer SA till gymnasiet, kan du sen läsa ett år på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår och bli behörig både till tandläkare, ingenjör och pilot. Det tar ett år längre tid men du slipper stressa dig med matten. Det kan vara värt det.
    Om matte inte är ditt bästa ämne, kan inte jag rekommendera att du väljer NA, som är ett av 2 gymnasieprogram som har den tuffaste matten - c-spår som är avancerat spår. Det går mycket fort med matten på NA och på Teknik. Det är svårt spår och högt takt i matten. Man måste tycker det är lätt med matte, gilla det eller satsa stenhårt, plugga så mycket som det krävs även om det äter upp all din fritid.
    I annat fall halkar man efter och riskerar att inte ens få E i Matte 3c t.ex. ... och det är en obligatorisk kurs på NA. För behörighet till Tandläkare krävs det Matematik 4.
    Du kan se vad matematik 4 innehåller på www.matteboken.se

    Jag vill absolut inte skrämmas, men jag vet att anledning till varför eleverna vill byta från NA eller Teknik är att de tycker att matten är för tuff, att det går för fort och/eller att de inte har någon som helst fritid, bara pluggar varje kväll och varje helg, på loven och jämt annars också. Det är beundransvärt att man pluggar mycket men man riskerar då att förstöra sin hälsa. Vi på Fragasyv.se tycker att det är bra att plugga mycket men ännu bättre att plugga smart och rekommenderar att man läser våra tips på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Ett råd till dig: prata med din lärare i matematik, som känner både dig och kraven på NA programmet.
    Be om råd från matteläraren om det är bra för dig att söka NA eller om det är bättre att söka SA till gymnasiet och sedan kan du komplettera på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår.

    Mvh ANNA SYV
    • : Hej vad kan man då bli med SA inom den linjen tex ? Några jobb med hyfsad lön ? Kanske 35000 uppåt?
    • Liselotte : Jag skall svara på din kommentar. *L* :)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är väldigt många olika utbildningar man kan söka efter SA, helt omöjligt att nämna alla men som exempel: Studie- & yrkesvägledare, Lärare, Journalist, Jurist.
    Som Studie-&yrkesvägledare kan man komma upp till den lönen som du önskar efter några år i yrket och speciellt om man får en tjänst på t.ex. Universitetet. Annars så kan både Studie-& yrkesvägledare och Lärare söka jobb som Rektor och då kommer man upp till ca 40 000 kr. i månaden i lön och kanske ännu lite högre.
    Jurist kan läsa vidare till advokat, domare, åklagare - och lönerna ligger över den nivån som du önskar, i så fall. "Bara som jurist" med 3 åriga grundutbildningen - får man kanske inte den lönen som ingångslön men efter några år i yrket är det ingen omöjlighet.
    Läs om SA på http://www.gymnasieguiden.se/program/SA och där ges det i texten om inriktningarna
    http://www.gymnasieguiden.se/program/SA/beteendevetenskap
    http://www.gymnasieguiden.se/program/SA/medier-information-och-kommunikation
    http://www.gymnasieguiden.se/program/SA/samhaellsvetenskap ges det även exempel på yrken.

    Önskar dig lycka till med dina studier! Liselotte :)
    Liselotte