Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    matematik 4 lär ge dig meritpoäng, + 0.5 och skillnaden mellan E och A i en 100p.kurs är plus-minus 0.4, så även betyget E i matte 4 ger alltid en liten "vinst" (minst + 0.1) till meritvärdet (jämförelsetal/snittbetyget kan gå ner men på grund av att + 0.5 läggs på, meritExtrapoäng) blir det ändå en höjning.
    Undantag: om du genom andra kurser kan få max meritpoäng och matte 4 behöver du i så fall inte för att få meritpoäng. Ingen kan få mer än max, 2.5 och moderna språk 3 och 4 ger 1.5 och engelska 7 ger 1.0. Dessutom, om den högskoleutbildning som du vill komma in på inte kräver särskilt matte, då får du + 0.5 för vardera kurs matte 2 och 3 (tillsammans matte 2 och 3 kommer i så fall ge + 1.0 meritp.). Så, du kanske kan få max genom eng7, mod.språk 3 och matte 2 och 3 (1.0 för eng7; 0.5 för mod.språk 3 och 1.0 för matte 2 och 3, sammanlagt för de två mattekurser). Och i så fall, om du genom andra kurser får max meritpoäng och matte 4 kommer i så fall inte ge dig meritpoäng, då "förlorar du" på att endast få E som betyg i matte 4 om du kan få A i en annan 100p.kurs. Var god läs information/sammanfattning på gymnasieGuiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare