Elsa
    Jag har fortfarande en liten önskan om att ev bli läkare i framtiden, men känner just nu att jag inte är beredd att ge det som krävs. Nu till gymnasievalet så funderar jag på att gå sam sam , är det då kört för mig att komma in på läkarlinjen senare? Kan jag läsa ett basår på högskola för att läsa igen de kurser som kräva?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är sällan kört när det gäller att komplettera olika teoretiska kurser och precis som du säger kan du läsa ett basår efter gymnasiet. Se till att läsa upp till Matte 3b - det krävs för ett Naturvetenskapligt basår. /Lena, Syv
    • : Om man har grundläggande behörighet till högskolan, läst matte 1a och 1b vilka kurser måste man läsa till för att bli behörig till att läsa till läkare? Måste man läsa alla mattekurserna eller kan man hoppa över alla emellan och endast läsa matte 4? Eller hur funkar det? Även gällande kemi, fysik och biologi?
    • Mikael : Du behöver Godkända betyg i matte 4, kemi2, fysik2 och biologi2. Hur du skaffar betygen är upp till dig. Komvux brukar inte ge plats på matte 4, innan man har godkänt betyg i matte 3; detsamma gäller andra ämnen, jag tror inte komvux ger plats på fysik 2 innan du har godkänt betyg i fysik 1a.