Hanna
    Hej!
    Jag är intresserad utav något uniformsyrke. Jag vet att man kan jobba inom tex polis, räddningstjänst, försvaret osv. Jag undrar vad det finns mer för uniformsyrken och hur de olika utbildningarna skiljer sig åt (tex längd osv)? Sen undrar jag vilka av dessa yrken man kan ha relativt fasta arbetstider i, dvs att man inte blandar natt och dagsskift.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna!
    Med uniformsyrkena menar man i Sverige bl.a: Polis, Kustbevakningen, Räddningstjänsten, Tullverket och Försvarsmakten. (Men även Idrottare använder sig av sport-uniform inom lagidrotter och inom Olympiska rörelsen, när idrottsmän- och kvinnor från samma land, får likadana uniformer som de bär bl.a under  öppnings- och avslutningsceremonin. Det finns även några privatskolor i vilka eleverna men även personal, av tradition, bär skoluniform.)
    Uniform bär man även inom transport (t.ex flyg- och tågtrafik), securitas/väktare, värdetransporter och dylikt. "Arbetskläder" som man kan - om man vill - kalla för "uniform" bärs även butikssäljare, kanske inte i alla men i många butiker och finns exempel att även frisörer och SPA-personal bär en sort "uniform" eller arbetskläder som är identiska eller väldigt lika varandra, detta för att kunder-besökare ska direkt se vem som är personal + att kläderna kan också ha viss skyddsfunktion.
    Om yrken inom Försvarsmakten kan man få information av från yrkesinformatörer inom FM.
    Var god läs om följande yrken:
    framtid.se/yrke/flygplatskontrollant
    framtid.se/yrke/tulltjansteman
    framtid.se/yrke/lokforare
    framtid.se/yrke/tagvardtagvardinna
    framtid.se/yrke/flygvardinnaflygvard
    framtid.se/yrke/hundforare-i-forsvarsmakten
    yrkesinformator-inom-forsvarsmakten
    framtid.se/yrke/skyddsvakt
    framtid.se/yrke/kemdykare
    framtid.se/yrke/deltids-brandman
    framtid.se/yrke/brandman
    framtid.se/yrke/ambulanssjukvardare
    framtid.se/yrke/raddningsledare
    framtid.se/yrke/raddningsdykare
    framtid.se/yrke/kustbevakningstjansteman
    framtid.se/yrke/polis

    Övriga lästips:
    arbetsgivare/raddningstjansten-syd