Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken - så det finns mycket att kika och välja mellan inom utbildningsväsendet.
    Läser du på ekonomiprogrammet på gymnasiet nu? Har du godkänt betyg i matematik 1? Det krävs nämligen godkänt i matte 1 får att få ut examensbevis. I matte 2 och 3 kan man ha F och ändå få ut examensbevis från gymnasiet. För grundläggande behörighet till högskolestudier kommer du behöva få ut examensbevis - och då kan du söka till högskoleutbildningar som inte kräver matte för särskild behörighet; det finns tusentals utbildningar på svenska högskolor-universitet som inte kräver mer matte än godkänt i matte 1.
    ****
    Om du inte kommer kunna ta ut examensbevis, t.ex pga F i matte 1, kan du inte komma in på högskola-universitet, men kika då gärna på yrkeshögskoleutbildningar: www.yhguiden.se - många av de kräver godkänt betyg i matte 2, men det finns också många som inte kräver det.
    Att ge ngn lista på alla utbildningar som kräver "lite" matte är tyvärr inte möjligt. För det första så Vad är "lite" matte? I vilka mattekurser kommer du ha godkända betyg? Och för det andra, så finns det tusentals olika yrken och utbildningar. Listan skulle bli oändlig... :)
    Kika på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrken beskrivna! Du kan t.ex börja med att titta på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken