Elev

    Hej! Jag funderar på att studera till personalvetare. Jag undrar om det är samma sak som HR eller är det skillnad på benämningarna och programmen? Jag undrar också vad det finns för vidareutbildningar efter kandidatexamen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linda;

    Personalvetenskap och HR är närliggande områden som "överlappar" varandra.
    Yrken inom de områden är i Sverige icke-reglerade, vilket har sina för- och nackdelar.
    Nackdelen är den att man vet inte riktigt vilken utbildnings som är "bäst" att satsa på; jämför Sjuksköterska - där ska man gå sjuksköterskeprogrammet eller om man vill bli Kurator - då är det Socionomprogrammet man ska gå.

    Fördelar: man kan skräddarsy sin utbildning utifrån sina egna intressen och läsa det man tycker om men ändå kunna på något sätt platsa inom HR/personal.
    Det finns folk som har läst ekonomiprogrammet + några kurser i arbetsrätt och konflikthantering och så fick de jobb inom HR/personal.
    Inom HR/personalvetenskap finns det många olika yrken, som t.ex Rekryterare; Lönekonsult; Medlare (hen som sysslar med konflikthantering); Personalchef; Schemaläggare; Löneadministratör; Bemanningskoordinator med mera och med flera.
    ****
    små företag är det inte ovanligt att en och samma person som gör "allt" inom personal: hen är behjälplig i rekryteringar; förhandlar om löner; betalar ut löner; sköter avtal om anställningar och uppsägningar och även sköter konflikter vid behov. Hen är både personalchef och löneadministratör - allt i ett, så att säga.
    Och vilken utbildning ska en sådan person ha? hen borde kunna, mer eller mindre, "allt" för att klara sitt jobb.
    Men de finns ju inte att få tag på människor som har läst fem stycken långa eftergymnasiala utbildningar... då väljer arbetsgivare ngn som de tror kan mycket och det som hen inte kan, så kan hen lära sig (genom självstudier; med hjälp av kollegorna eller genom korta kurser som arbetsgivare kan köpa och/eller genom att söka till distans- eller kvällskurser på t.ex högskolenivå).
    På större företag är det mer uppdelat: de som betalar ut löner sköter ju inte rekryteringar eller avtal om uppsägning och avgångsvederlag. Men arbetsgivare uppskattar, så klart, om man har bred kompetens och kan och vill lära sig även andra arbetsområden, för att kunna hjälpa kollegorna vid arbetstoppar eller täcka upp för dem vid sjukdom och ledigheter (t.ex semester).
    *****
    Ovan finns en lång förklaring på varför det inte går att säga: gå den här utbildning, så får du jobb som Personalchef. :)

    Du får jättegärna kika på många olika yrken inom HR/personal.
    Utbildningarnas namn ligger inom "personal", Arbetsrätt; arbetsmarknad, HR men även med grundutbildning inom t.ex sociologi eller som utbildad socionom eller pedagog - är det inte omöjligt att få jobb inom de områden som du är intresserad av.
    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrke/hr-business-partner
    framtid.se/yrken/administration-ekonomi
    framtid.se/yrke/personalansvarig