Hej Danne,
    de "typiska" vidareutbildningar för undersköterska finns inom yrkeshögskola där utbildningar till Med.fotterapeut, Massör, Tandsköterska, Specialistundersköterska, Steriltekniker, Apotekstekniker och Med.sekreterare/Vårdadministratör (f d läkarsekreterare) finns. Titta t.ex på yh-utbildningar till med.fotterapeut och också gärna på andra yrkeshögskoleutbildningar - t.ex på en yrkeshögskoleutbildning till Fotortist, utbildning/halsohogskolan-i-jonkoping/fotortist
    Några fler exempel på yrkeshögskoleutb.som förhoppningsvis kan bli av intresse för dig***:
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/behandlingspedagog
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/apotekstekniker
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/underskoterska-med-specialistkopetens-inom-valfardsteknologi
    utbildning/yh-region-kronoberg/tandskoeterska
    utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut

    Man kan också söka jobb som Optikerassistent (om man inte hittar utbildning till det yrket som kan finnas bl.a inom yrkeshögskola); det kan gå bra att utbilda sig på arbetsplatsen efter anställningen - dock är rätt svårt att få jobb då många söker de få tjänster som optikerassistent som annonseras ut.
    Om man får jobb som undersköterska på akutmottagningen, kan man på sikt få (av sin arbetsgivare) utbildning till Gipstekniker.
    ____________
    *** OBS! nya yrkeshögskoleutbildningar och nya starter på pågående utb.brukar släppas ut i jan-febr varje, så kika gärna mot slutet av januari och under februari på www.yhguiden.se

    • arbetssökande :

      Hej, tack för svaret!

      Finns det ytterligare yrken att välja mellan? Är undersköterska en bra väg in till yrken som sjuksköterska eller ambulansvården?

    • Mikael : Yrket ambulanssjukvårdare, https://www.framtid.se/yrke/ambulanssjukvardare kräver Yrkeshögskoleutbildning, där undersköterskeutbildning är ett krav för att komma in. Däremot krävs inte undersköterskeutbildning för att komma in på sjuksköterskeprogrammet.