Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    i de situationer du beskriver i din fråga, så kan man, tyvärr, möta ekonomiska utmaningar. Här är några sätt som studenter kan hantera sina kostnader under sådana situationer:

    Studiemedel: Om en student misslyckas med en tenta kan hen fortfarande vara berättigade till studiemedel, förutsatt att hen fortsätter sina studier och uppfyller andra kriterier; CSN ställer inte alltid kravet på 100%-godkända studieresultat utan man kan ha en viss del av poängen icke-godkända men ändå uppfylla kraven för fortsatt studiemedel - kolla upp det med CSN är mitt råd.

    Sparande: Om en student har sparat pengar tidigare kan hen använda dessa besparingar för att täcka sina kostnader.

    Deltidsjobb: om en student inte får jobb under sommarlovet kan hen överväga att söka deltidsjobb under terminerna.

    Familj och vänner: Ibland kan familj och vänner erbjuda ekonomiskt stöd till studenter som behöver hjälp med sina kostnader; det kan ske i form av lån eller penga-gåvor.

    Stipendier och bidrag: Studenter kan söka efter stipendier och bidrag som är specifikt utformade för att hjälpa studenter med ekonomiska svårigheter. Dessa kan komma från skolor, universitet, privata organisationer eller statliga institutioner - dock är det inte så lätt att hitta var man kan söka pengar från stiftelser och fonder och det finns inte heller några garantier på att få utbetalning; man kan tyvärr lägga mycket tid på det men det kanske inte ger några resultat.

    Låna pengar: I vissa fall kan studenter behöva ta ett privat lån för att täcka sina kostnader. Det är viktigt att noggrant överväga villkoren för lånet och hur det kommer att påverka studentens framtida ekonomi innan man tar detta steg.

    Budgetering och kostnadsminskning: Studenter kan behöva granska och justera sin budget för att hitta sätt att minska sina kostnader. Detta kan innebära att man skär ner på utgifterna, hittar billigare boendealternativ eller delar kostnader med rumskamrater.

    Men i värsta fall så kanske man tvingas hoppa av studierna och bli arbetssökande på heltid och blir, förhoppningsvis, berättigad till utbetalningar från A-kassa (eller Alfa-kassa) eller till försörjningsstöd från kommunen (i folkmun ofta kallad för "socialbidrag").

    Studie- och yrkesvägledare