Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    det krävs alltid Grundläggande behörighet (och ibland också Särskild behörighet) - för att kunna konkurrera om utbildningsplats på högskoleutbildning i Sverige.
    Särskild behörighet är Olika för olika utbildningar; ibland även arbetslivserfarenhet eller tidigare studier på högskolenivå ingår i den.

    Grundläggande behörighet
    Har man Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram eller från ett yrkesprogram med godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 - har man grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Även "det äldre" Slutbetyget, som elever på gymnasiet fick t o m år 2013 och på komvux kan fram till 1 juli 2020 - kan ge grundläggande behörighet.

    Och även REELL KOMPETENS - 3 års arbetslivserfrenhet + några få godkända betyg från gymnasiet, kan också den kombinationen ge grundläggande behörighet. Om det kan du läsa på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig.