Fågelfelix
    Läser Kemi 1 och Matematik 2a på Komvux för att kunna få gymnasieexamen och har fått aktivitetsersättning vid förlängd skolgång genom min ADD diagnos. Har alltid haft extremt svårt med studier och ligger allvarligt efter i båda kurserna. Även när jag verkligen försöker så klarar jag ej studier gång på gång och undrar därför om det är något fel med mig intellektuellt och om det finns några hjälpmedeln då jag verkligen inte förstår saker och ting. Får ingen hjälp via skolan, är 24 år med suicid depression och ADD, föredetta hemlös, aldrig jobbat, förälder är alkolist så bor ej med familj.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag undrar varför du läser just de kurserna som du nämner i din fråga (Kemi 1 och Matematik 2a). Det finns olika typer gymnasieexamen att läsa mot på komvux. I yrkesexamen ingår varken sig kemi eller mer matte än endast matematik 1a. I högskoleförberedande examen inom Samhälle-humaniora ingår inte kemi men man måste läsa en svårare matte-kurs (matte 2b och inte 2a). Om du har svårt för kemi och matte 2a, så kanske du bör ändra inriktning och göra en ny planering - mot yrkesexamen. Exempel på yrken man kan läsa på komvux mot är: Undersköterska, Elektriker, Byggnadsarbetare, Fastighetsskötare, Barnskötare. Med yrkesexamen kan man börja jobba direkt efter examen men man kan också - om man vill - söka påbyggnadsutbildning t.ex inom yrkeshögskola. T.ex om man är utbildad Undersköterska, så finns det inom yrkeshögskola flera olika utbildningar att söka till som leder till yrken som Ambulansförare, Apotekstekniker, Instrument- och steriltekniker, Tandsköterska och Medicinsk sekreterare. Och som utbildad Elektriker kan man vidareutbilda sig bl a till projektledare inom elområde.
    I vilket fall så förlorar du ingenting på att undersöka vilka yrkesutbildningar som komvux i din kommun har i sitt utbud. Inom yrkesexamen kan man, om man vill, även inkludera alla kurser som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier och även kurser för särskild behörighet till en viss (specifik) högskoleutbildning men det är frivilligt. Man behöver inte läsa mer matte än matematik 1a, och man behöver definitivt inte läsa kemi, om man läser mot yrkesexamen.
    Så, jag menar att du kanske läser fel kurser (för svåra kurser och i fel ämnen, menar kemi... varför läser du just kemi?).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Fågelfelix : Läser Kemi och Matematik 2a för att kunna söka yrkeshögskoleutbildning till Laborant. Är egentligen inte särskilt intresserad av Kemi och Matematik, utan tycker om natur och skog mest men har ej kunnat hitta yrken inom natur som betalar bra, vet att lön inte är allt men jag är så förskräckligt trött på att vara nästan hemlös och leva i rädsla över ekonomin. Vill kunna bo i ett hus.
    • Milla :

      Men om studier i kemi och matte inte går bra...? Tror du att du skulle trivas med jobbet som laborant? Dåliga nyheter i detta sammanhang är också att det brukar finnas max 35 studieplatser på en yrkeshögskoleutbildning för varje antagningsomgång och folk från hela Sverige söker. "Bara för att" man blir behörig betyder ju tyvärr inte att man kommer in på en yrkeshögskoleutbildning... Det blir tråkigt om du kämpar dig igenom matten och kemin, blir behörig men sedan inte kommer in på YH-laborant eller att den utbildning kanske t o m "upphör" och inte kommer ta in nya personer in på utbildningen. Utbud inom yrkeshögskola förändras ständigt. Det finns inga garantier att när du är behörig så finns den YH kvar. I värsta fall blir det så att du inte ens ska kunna göra ansökan för att utbildningen har upphört att existera. ... Jag vill inte skrämmas men det känns ju inte som en bra plan att plåga sig igenom kurserna och sedan inte ha några som helst garantier på att ens kunna söka till den utbildningen man siktar på... Jag tycker att du vinner på att ta en ordentlig funderare ang.vad du läser och varför... Kika gärna på olika yrken som t.ex Arborist (utbildning till det yrket finns också inom yrkeshögskola) - jag kan inte lova att du komma in på den utbildningen men du slipper i alla fall läsa kemi och mer matte vilket du ju inte tycker om (vad jag förstår av din fråga).

    • Milla :

      Kika gärna på yhguiden.se/utbildning/hvilan-utbildning/praktisk-skogs-och-naturvårdare - en yrkeshögskoleutbildning som är öppen för Sen anmälan t o m 16 aug 2023. Även om du kanske (i formell mening) är obehörig, så kan yrkeshögskola göra bedömning att du kan klara studier och anta dig. Det står i behörighetskraven att man ska ha godkända betyg i ett par kurser från NB eller i Biologi1. Även om du inte har de betygen, så kan du när du ansöker skriva en kommentar i din ansökan om att du ska försöka läsa in Biologi 1 på komvux så fort som möjligt. Biologi 1 är en 100p.kurs som kan på halvtid läsas på 10 veckor eller på 25% av studietakt - på 20 veckor. Det är inte omöjligt att du skulle få lov att komplettera med gymnasiala kurser, t.ex med Biologi 1 under första terminen på YH-utbildningen till Skogs- & naturvårdare. Du förlorar i alla fall inget på att göra ansökan till den YH + till några andra YH. Det går att söka många olika YH samtidigt.