Filippa

    Hej! Jag har 17,45 i meritpoäng vilket betyder att jag är långt ifrån att komma in på min drömlinje - juristlinjen. Jag har gjort lite research om prövning, men vet inte hur många ämnen jag bör behöva läsa upp och hur lång tid det tar osv. Finns det något annat sätt att tillgå förutom HP? Kan man sätta ihop enstaka kurser och sedan ta en juristexamen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Filippa,
    i Sverige kan man endast ta ut juristexamen genom studier på juristprogrammet. I alla fall är det info vi har här på FRåGA SYV. Tidigare (för rätt så många år sedan) kunde man ta ut kandidatexamen med huvudämnet Juridik, den så kallade Jur.kand genom fristående kurser, men den möjlighet är sedan flera år tillbaka - borta. Men du är välkommen att fråga studievägledare på de lärosäten där juridiska kurser erbjuds.

    Yrken inom Juridik
    Du kan, om du vill, även titta på andra yrken inom Juridik - t.ex finns det inom yrkeshögskola utbildningar till Paralegal och IP-paralegal
    Om du kan tänka dig bli Lärare i Juridiska kurser, gäller i så fall följande: skaffa dig Lärarexamen /med behörighet i vilka ämnen som heIst/ och Iäs 90 högskoIepoäng juridik (3 terminer på heltid), och sedan ansök om utökad IärarIegitimation.  - du kan söka till juridiska kurser på högskolenivå (bl.a för att testa hur det är att läsa juridik på högskolenivå); finns många ungdomar som säger att de ej var medvetna om att det är så många långa och svåra texter man måste läsa och lära sig väldigt mycket utantill när man läser juridik på högskolenivå (det kan upplevas som rätt så tungt och även "tråkigt" - så kanske värt att testa läsa en termin juridik, då vet du sen om du vill kämpa för att komma in på juristprogrammet eller om du väljer annat).

    Du kan också försöka höja ditt meritvärde; har du redan nu max antal meritpoäng som är 2,5? Max antal meritpoäng får man genom t.ex Engelska 7 och moderna språk 3 och 4 alt.genom högre matte-kurser.

    In på Juristprogrammet på Lunds Universitet kan man även komma in via UJIK - en distanskurs där de 20 bästa resultat i slutet av kursen får plats på jur.programmet på Lunds universitet.

    ang. höja meritvärde genom prövningar
    Nu, i Covid-19 ("corona"-virus)-tider blir många prövningar inställda. Prövningar kunde man tidigare inte göra på distans. Hur det blir framöver - tror jag inte ngn kan riktigt svara på ännu.
    Även högskoleprovet är inställt under våren 2020.
    Så - just nu ser det "mörkt ut" för de som vill höja sitt meritvärde.
    I "normala fall", innan "Corona"viruset slog till, gällde följande: prövningar kunde de som inte längre är gymnasieelever göra i hela Sverige; prövningsavgift: 500kr per försök; Förberedelser - genom självstudier på sin "fritid"; man kunde inte få studiestöd när man förberedde sig till prövningar. Hur långt tid kan det ta att höja tillräckligt många betyg? - Svar: hur lång tid som helst. Och det finns ingen garanti på att lyckas med det, heller.