Mathias
    Hej, jag är en 18-årig kille som just nu läser 1:a året på Kandidatprogrammet i Speldesign och Programmering i Visby. Jag har dock börjat tappa intresset i programmering, och jag känner knappt något drag att genomföra de studier som jag har. Jag började studera direkt efter gymnasiet, där jag gick Teknik-linjen på NTI-gymnasiet (f.d. IT-gymnasiet) i Uppsala.

    Jag vet inte vad jag ska göra nu, jag känner mig osäker på vad jag än funderar på att bli. Jag vet inte om min osäkerhet beror på att jag är slutkörd av konstanta studier från gymnasiet, skiftningen till distansundervisning eller om jag har ett mer personligt problem. Mitt universitet verkar även inte ha en Syv på FrågaSyv.se som jag kan prata med om detta, så jag vet inte vem jag ska vända mig till utöver mina föräldrar, mina syskon och kompisar, som inte riktigt kan hjälpa mig lista ut vad jag ska studera.

    Finns det någon tjänst där jag kan prata med en Syv, eller finns det möjlighet att prata med en Syv på den här hemsidan, även fast universitetet inte har en? Jag vet inte om jag vill fortsätta studera min nuvarande kurs, men jag vet inte vad annars som jag skulle kunna studera, och att prata med en Syv skulle underlätta.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mathias!
    Uppsala Universitet erbjuder telefon och on-line studie- och karriärvägledning: var god se informationen på uu.se/utbildning/kontakt/studievagledning
    Sida för bokning av tid hos central studievägledning: uu.onlinebooq.se

    De tipsen jag kan ge dig nu 'r att du kikar på många olika yrken: på www.framtid.se finns över 2.ooo beskrivningar av olika yrken. Förhoppningsvis fastnar du för ngt yrke! :)
    Du kan göra personlighetstest på framtid.se/test och kanske få mer klarhet i vad som skulle passa dig att studera eller jobba inom.
    Om du kan få jobb (vilket jobb som helst, även timmar vid behov, deltid, vikariat och inom vilken bransch som helst) så finns det många fördelar i att jobba: det är ngt annat än studier, du tjänar pengar, du skaffar dig mer arbetslivserfarenhet, kontakter och förhoppnings får mer klarhet ang.vad dina karriärmål kommer att bli.
    Men om du kan tänka dig stanna på din nuvarande utbildning tills du får betygen i de kurserna du har påbörjat, så finns det fördelar i att göra så: oavsett vad du kommer att studera senare så ser fler högskolepoäng bra ut på CV:n!
    Om vi föreställer oss att du hoppar av dina nuvarande studier, vad gör du då? Vilken sysselsättning och inkomst kan du få inom kort? Vilka alternativ du har (just nu)?