LinneaLD
    Hej! Går ut 3:an i gymnasiet och vill plugga vidare men är fortfarande osäker på vad jag vill bli.

    Just nu känns optikerprogrammet rätt så attraktivt men man behöver ha läst naturkunskap 2 för att få behörighet, vilket jag inte har gjort. Tänkte att komvux var lösningen men tog reda på att sista kompletteringsdag är 20 juni och att naturkunskap 2 kursen på komvux sträcker sig ända fram till 28 juni!

    Finns det något sätt att lösa det??

    Har också läst att man typ kan göra en prövning av reell kompetens, vad innebär det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Reell kompetens kommer inte hjälpa dig alls, inte i det fallet. Man behöver alltid ha alla kurser för särskild behörighet. Du kan hoppas på att sen ansökan öppnar på optikerprogrammet; läs därför naturkunskap 2 så fort du kan. När man söker i sen anmälan måste man vara behörig redan när man söker.

    Studie- och yrkesvägledare