Edvin
    Vad gör man om skolan man vill gå på har linjen man vill gå (teknik) men inte den inriktningen (samhällsbyggande miljö)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Edvin!
    Se på Programplanen på Teknikprogrammet, http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf
    och du kommer att hitta de tre kurserna som just utgör självaste inriktningen Samhällsbyggande & miljö.
    Alla de tre kurser som utgör den inriktningen får även läsas som Programfördjupande på Teknikprogrammet, det kan du också så på länken ovan. Så - om din skola har undervisning i de kurserna, kan du då läsa "två inriktningar samtidigt" - en inriktning som just INRIKTNING och Samhällsbyggande & miljö - som Programfördjupning.

    Din skola kanske kan erbjuda en eller två kurser som utgör den inriktningen som du vill gå och då läser du de kurserna som Programfördjupande eller inom Individuellt val och på så sätt skaffar dig "en del av inriktningen".

    En annan lösning skulle vara om du kunde läsa en eller flera kurser på egen hand och tenta av dem på din skola och få betyg i dem i ditt Examensbevis. Du kan fråga på skolan om den lösningen skulle kunna komma till stånd.

    Och den mest drastiska lösningen är att försöka byta skola till den skolan som erbjuder rätt inriktning.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare