Nathalie
    Jag är mest intresserad av mode och skönhet och sånt därför har jag tänkt att ansöka till stylistprogrammet alltså frisör och sånt.. Och självklart ska jag plugga extra för att bli högskolbehörig men själva problemet är att jag inte vill ha det som ett yrke i framtiden.. Asså jag vill starta eget skönhetssalong i framtiden men jag vill samtidigt ha en annan utbildning så jag vill plugga högskola efter studenten men inte inom just detta med frisör och sånt. Vilka högskolorogram finns det för mig då om jag är utbildad från stylist/frisör linjen och är högskolbehörig? Vill inte ångra mig över ett val nu liksom vill ha det planerat redan så jag känner mig bekväm redan nu och senare för vill ha nån plan liksom, vad finns det för möjligheter?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det som är bra med Hantverksprogrammet där du läser till stylist/frisör mm är att du läser en kurs som heter Entreprenörskap - det är en kurs där du bland annat lär dig om hur man öppnar eget företag- som en egen salong t.ex. Du behöver alltså inte gå på högskola för att lära dig öppna eget företag.

    När du är klar med Hantverksprogrammet och även läst till högskolebehörigheten så har du något som kallas Grundläggande behörighet med den kan du söka till de utbildningar där det inte krävs annan behörighet inom t.ex universitet, yrkeshögskola, folkhögskola.

    Här kan du leta olika utbildningar efter gymnasiet http://www.studentum.se/

    /Lena, Syv