Emma
    Hej! Jag planerar på att söka till universitet nu i mars och undrar kring huruvida antagningen fungerar. Om man skulle komma in på sitt förstahandsval som man sökt, har man då möjlighet att tacka nej och därefter välja sitt andrahandsval osv? Eller är det förstahandsvalet som gäller om man blir antagen?
    • Ludmila : Det är Antagning.se som hanterar antagning till svenska högskole- och universitetsutbildningar. Läs all info på deras webbplats, t.ex på https://www.antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/antagningbesked-och-svar/tacka-ja-eller-nej/#om-du-vill-ndra-ditt-svar - och om du ändå inte hittar svar på just din fråga, kontakta dem, tel.nr 0771-550720 men idag, den 2 mars 2021 har de uppgradering av sina system, så det går inte komma fram på telefon, ring då 3 mars 2021 eller senare, så får du förhoppningsvis svar på din fråga. Saken är den att oavsett vad någon annan säger, så blir det så som Antagning.se kommer att göra och då är det bäst att fråga dem vad de kommer att göra, eller hur? :)
    • : Tack så mycket!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    vi ställde din fråga till Antagningshandläggare på Avdelningen för antagning och studentstöd vid Universitets- och högskolerådet (UHR) och nedan kan du läsa hennes svar:

    "På antagning.se  finns det beskrivet.

    Antagningbesked och svar

    Det är alltid det man allra helst vill komma in på som man måste rangordna först.

    Blir man antagen till det alternativet och det är ett program, blir man struken från allt annat som är rangordnat efter detta.

    Du kan ändra ordningen fram till första urval."

    Alltså, ovan ser du svar från UHR.

    Vänliga hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!