Igelkott

    Hej! Jag har precis fått reda på att jag troligen kommer att få F i fysik 2. Jag tar studenten om en månad och har godkänt i alla andra ämnen och kommer att få ett gymnasieexamen. Men jag kommer att vara obehörig för de utbildningar som jag har sökt till och därför kommer jag behöva ta om fysik 2 på komvux. Men hur länge tar det att plugga upp fysik 2 på komvux och kan jag göra högskoleprovet under hösten också eller måste jag vänta till våren? Och hur ansöker jag till fysik 2 på komvux? Det är väldigt många frågor som cirkulerar i mitt huvud som ni se.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till komvux ansöker du i den kommunen där du är folkbokförd. Gå in på kommunens webb och leta fram komvux eller Vuxenutbildningen. Om du inte hittar ring till kommunens växel och be att få prata med en kommunvägledare (många kommuner har kommunvägledare). Du behöver alltså på ngt sätt hitta på webben när och hur du ansöker om kurser på komvux/vuxenutbildningen i den kommunen där du är folkbokförd (som kallas för "hemkommunen", oavsett var du faktiskt bor).
    Fysik 2 är en kurs á 100 poäng. En sådan kurs kan läsas på heltid på fem veckor, eller på halvtid på 10 veckor. Vill man ha lärarledda lektioner brukar kurserna på komvux vara förlagda under en hel termin, 20 veckor. Man läser i så fall i 25% av studietakt under 20 veckor.
    Det finns olika studieformer inom komvux: dagtid, kvällstid, "flex" och distans. Att läsa fysik 2 på distans rekommenderas ej i första hand. Det är en tuff kurs och många som läser på distans får F i den, tyvärr, är i alla fall min erfarenhet. Vilka former och datum för start på kurser som komvux i just din "hemkommun" har får du kolla upp själv. Komvux föredrar att man anmäler sig på webben. Men du har rätt att besöka komvux personligen och försöka få vägledningssamtal med SYV-en på plats.

    Studie- och yrkesvägledare