Edith

    Hej, jag går lantbruksinriktning vilket gör att mitt Gymnsaiearbete blir praktiskt. Jag ska vara driftskedare i skolans kostall 7-12 på tisdag nästa vecka. Jag är väldigt nervös och rädd för att jag inte blir godkänd. Lärarna har inte hjälpt mig så mycket vilket gör att det är stor risk att jag får F. Vad ska jag göra? Finns det någon möjlighet att annars få göra om gymnasiearbetet på komvux sen om man inte blir godkänd?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på komvux kan man göra Komvux-arbete som är motsvarighet till kursen gymnaiearbete. Kurserna komvux-arbete och gymnasiearbete är på 100poäng och det ser ut som att det är samma kurs, trots olika namn på kurserna. I examensbevis från gymnasiet måste GA, gymnasiearbete, ingå med godkänt betyg. Om du får F, får du ut studiebevis i slutet av år3. Du tar i så fall ditt studiebevis till komvux och pratar med SYV-en om hur du kompletterar mot examensbevis.
    Tänk inte för mycket på den kommande "redovisningen" av gymnasiearbetet, är mitt råd; gör ditt bästa och så får du se sen hur det blir. Det finns lösningar på sikt, även om du skulle få F. Varje elev som läser på gymnasiets nationella program gör gymnasiearbete (du är alltså inte ensam)! Vi håller tummarna! Hör gärna av dig sen och berätta hur det gick.

    Studie- och yrkesvägledare