StressadElev

    Hej, jag går årskurs 3 på gymnasiet nu och håller på att skriva min rapport för gymnasiearbetet. Jag känner mig orolig över att det inte blir någon bra rapport då jag har det svårt att skriva långa texter. Jag har läst lite och förstått att man endast får ett studiebevis om man får underkänt i kursen men att man kan fixa det på komvux senare efter gymnasiet. Jag undrar då, är det någon skillnad på om jag får ett examensbevis nu på gymnasiet eller senare i Komvux? Är det avgörande faktor om jag fått det genom komvux när man senare söker universitet/högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det stämmer att utan godkänt betyg i gymnasiearbetet går inte få ut examensbevis från gymnasiet. I så fall går eleven ut gymnasiet med ett studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskola-universitet. Man blir med det "försenad" (kan inte komma in på universitet till hösten, direkt efter gymnasie)t.
    En annan "skillnad" är att i Examensbevis från komvux får inte betyget i Idrott-och-hälsa 1 ingå. Och komvux-arbete man gör på komvux (för att få ut examensbevis från komvux) blir en Komplettering. I så fall kommer man prövas i BII, kompletteringsgruppen (av Antagning.se).
    I kompletteringsgruppen (BII) brukar det vara svårare att komma in, detta på grund av antagningsgränserna brukar ligga högre upp och, på "ren svenska", högre betyg krävs för att komma in.
    Men det går alltid att genom resultat från högskoleprovet, konkurrera även i HP-urvalet.
    Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieGuiden.se/examensbevis
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare