Anders14
    Hej! Jag har läst moderna språk 3 och matte 4 på gymnasiet, och matte 5 och engelska 7 på komvux efter min gymnasieexamen vilket totalt blir 3 extra meritpoäng vilket betyder att jag måste räkna bort 0,5 meritpoäng eftersom maxet är 2,5 meritpoäng. Om jag nu skulle söka en universitetsutbildning där matte 4 är ett krav (och därför inte ger sina 0,5 extra meritpoäng?). Kommer jag då få 2,5 extra meritpoäng totalt när jag söker denna utbildning även fast jag innan kravet på matte 4 hade behövt räkna bort 0,5 meritpoäng.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du behöver inte själv räkna "bort" några meritpoäng eller räkna fram ditt meritvärde; det kommer Antagning.se att göra åt dig. Men det är inte förbjudet att känna till reglerna och även själv räkna på sina betyg. Dock blir det så att det är ändå Antagning.se som kommer bestämma ditt meritvärde när du söker till svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Reglerna säger att om matematik 4 krävs för särskild behörighet då kan du få meritpoäng för ämnet matematik från matte 5 och/eller matte specialisering. Du har, om jag förstår dig rätt, godkänt betyg i matematik 5. Det betyget kommer ge dig 1.0 meritpoäng. Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Moderna språk 3 om den kursen ej krävs för särskild behörighet ger 0.5 meritpoäng. På så sätt kommer du upp till max meritpoäng, 2.5.

    Studie- och yrkesvägledare