E

    Vad händer om man blir underkänd i en kurs på komvux? Kan man göra om kursen eller är det kört? Gäller samma sak om man pluggar på distans? Har ett ämne jag är underkänd i som jag måste plugga upp, spelar det någon roll att jag redan har ett "betyg" (F) i kursen? Mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej E!
    Komvux kan sätta "karantän"-tid t.ex ett år efter det att den studerande fick F i en kurs, innan komvux kan ge plats på samma kurs igen. Detta pga komvux gör då bedömning att just den här studerande just nu saknar förutsättningar för att klara av kursen med godkänt resultat.
    Du kan alltid försöka motivera och "övertala" komvux att ge dig plats på kursen, t.ex om du läste på distans och fick F kan du säga/skriva att du ej visste att distans-studieformen inte passade dig så bra och vill nu testa läsa i "bunden"-form, klassrumsundervisning.
    Det finns inte några generella regler som skulle gälla för alla komvux i olika kommuner i den specifika frågan. Komvux i olika kommuner gör göra väldigt olika bedömningar. Sök alla de kurser du vill läsa och vid avslag kan du alltid försöka prata med komvux och "övertala" dem, men det är inte alltid det funkar, tyvärr.
    Vi hoppas på det bästa och håller tummarna för att det går bra för dig!
    L.

    Liselotte