Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ronja,

    utan godkänt betyg i GA, gymnasiearbete, uppfyller man inte kraven för Examensbevis. Man får Studiebevis i så fall - även om man har alla A-betyg i alla andra kurser...
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Får man F i gymnasiearbete och med det studiebevis - kan man ta sitt studiebevis till komvux och göra med SYV på komvux planering mot Examensbevis från komvux. Man måste då göra GA på komvux och få godkänt betyg i GA. Sedan kan man ta ut examensbevis från komvux.
    länktips - Gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen.

    Om man inte kan få ut examensbevis (eller inte vill lägga tid och energi på det) - kan man söka jobb eller söka till andra utbildningar än på högskolenivå, ex. inom yrkeshögskola. Yrkeshögskola kan ta in personer som ej uppnådde kraven för examensbevis. Högskola/universitet kan inte ta in med studiebevis (för att man saknar i så fall Grundläggande behörighet till högskolestudier och högskolor/universitet i Sverige kan ej ta in obehöriga). Se aktuellt utbud inom yrkeshögskola.
    Vänligen
    Julia SYV