Jonas

    Hej! Vad händer om man registerar sig på 2 kurser inom programmet man går, men sedan inte klarar kurserna? Kommer förmodligen inte klara dessa då jag börjar på komvux när tentorna infaller. Jag läser alltså bara dessa kurser för att ha något att göra tills dess. Får detta kågra konsekvenser om jag kuggar dessa? Typ att det kan bli problem med CSN när jag sedan börjar på ett annat program nästa år? Peace

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du tar studiemedel under tiden du studerar, då är tanken att du ska klara studierna (få godkända betyg). Om du läser kurserna "bara för att ha ngt att göra" ta inte studiemedel i så fall - alltså om du inte har för avsikt att uppnå godkända betyg i kurserna. Varje gång du ansöker om studiemedel tittar CSN på tidigare studieresultat för tiden du senast fick studiemedel och vid icke-tillräckliga resultat får du avslag på din nästa ansökan om studiemedel. Det finns regler och tabeller ang. exakta antal poäng och % av studietid som man som minst måste få godkända betyg för fortsatt studiemedel - det går att hitta på www.csn.se och du kan också kontakta de som jobbar på CSN och diskutera din situation och fråga exakt hur många poäng du bör klara (alltså få godkända betyg i) för att nästa gång du ansöker få ett positivt beslut om studiemedel.
    Att på förhand planera för att få icke-godkända betyg i kurserna, är ju inte det som är tanken med att gå en utbildning. Du upptar studieplatser på kurserna som någon annan skulle kunna ta (en person som vill läsa för att få tillräckliga kunskaper och godkända betyg) - det är också ngt du kan bejaka... .

    Studie- och yrkesvägledare