Jenny

    Jag har gått naturvetenskapligt program på gymnasiet och har där valt så att jag fått nästan fullständig merit. Men jag valde idh2 istället för eng7. Vilket nu 2 år på raken fått mig att inte komma in på det program jag vill. Nu till frågan. Om jag läser eng7 på komvux, kommer den meritpoängen med i mitt betyg? Och vad händer då. För då har jag läst 2600 poäng. Och vad jag tidigare läst så för man kurser som utökade om man läser extra på gymnasiet. Men vad händer på komvux? Och hur vet jag då vilken av kurserna som blir stämplade som utökade?

    • :

      Hej. Engelska 7 kommer att räknas med, så länge du får ett godkänt betyg. Formellt sätt kommer den inte ses som en utökad kurs, utan en komplettering. Därav så kommer du delta i två urvalsgrupper. En där dina gymnasiebetyg värderas utan komplettering, grupp BI, och en grupp där dina betyg värderas tillsammans med din komplettering, grupp BII. Antagningspoängen brukar skilja sig mellan grupperna. Se statistik.uhr.se för mer information kring tidigare års antagningspoäng. MVH,

    • Anna : Tack Brendan för en bra kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du vinner på att ha så högt betyg som möjligt i eng 7 för att betyg i den kursen kommer även räknas in i ditt jämförelsetal. Alltså, för dig med examensbevis så är det inte automatiskt ”pålägg” 1.0 på meritvärde för godkänt betyg i eng7.

    Du får -precis som Brendan skriver i kommentaren till fråga -plus en meritpoäng för godkänt betyg i eng 7, men den totala höjningen kan bli mellan 0.6 och 1.4, beroende på vilket betyg i eng 7 du får. Och med det högre meritvärde prövas du i BII.

    • : Men vad händer då. Jag kommer ha läst 2600 poäng. Och man räknar med 2500 poäng i högskolepoängen. Så kommer eng7 räknas som utökat eller någon tidigare kurs jag läst?
    • Julia : Om du har Examensbevis - så ändras inget i examensbeviset. Alla kurser, förutom GA, gymnasiearbete, räknas in och så räknas även eng7 in också (det som om du hade eng7 som U-kurs i ditt examensbevis med den skillnaden att pga eng7 finns betygsatt senare än datumet för examensbeviset, så prövas du med det högre meritvärde, som inkluderar eng 7 i BII, kompletteringsgruppen). Om du hade eng7 som U-kurs i examensbeviset, skulle betyget räknas in i ditt jämförelsetal - precis som det blir nu, men då skulle du ha prövats i BI, direktgruppen.
    • : Nej. Jag har inte tidigare läst eng7. Utan ska läsa den på komvux. Alltså har jag inte tidigare betyg på detta.
    • Anna : I så fall blir det precis som Julia beskriver i sin kommentar.
    Läs alla kommentarer