Stina
    Hej! I högstadiet hade jag väldigt stora problem med ångest och slutade utan några betyg alls. Jag började på Folkhögskola där jag har läst upp alla högstadiebetyg och nu håller på med gymnasiet. Dock har ångesten fortfarande väldigt mycket makt över mig och som det är nu har jag inte gått på några lektioner alls de två senaste veckorna. Jag bor på skolan, så jag kommer aldrig iväg från miljön och personerna vilket är ett väldigt stort problem. Alla på skolan snackar skit om varandra hela tiden och alla är arga på varandra och det är en väldigt giftig omgivning som jag mår väldigt dålig av. Det är också så att jag har väldigt lätt för alla ämnen och ifall jag inte redan kan det vi lär oss så lär jag mig det på två sekunder och blir aldrig utmanad. Jag fick precis reda på att mitt IQ ligger på ca 120. Jag är väldigt skoltrött och känner att jag behöver ett miljöombyte väldigt mycket. Så det jag funderar på är att ta ett sabbatsår och jobba och skaffa lite livserfarenhet. Det jag då undrar är om det finns möjlighet till praktikplats utan att jag har någon utbildning? I vilket fall som helst så planerar jag att återvända till studierna vid ett senare tillfälle men just nu behöver jag göra något annat. Så vad tror ni jag har för alternativ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    jag ser att du är 18 år. Om det stämmer, så är det bra! för att när man är 18 år (myndig) är det mycket lättare att få jobb. Detta pga du får jobb kväll/natt och du får ta ansvar för kassa/pengar och får lyfta tungt mm. vilket inte man får om man är under 18 år. Du får också jobba ensam och ta ansvar för en butik, eller reception eller en annan verksamhet. Arbetsgivare behöver inte tänka på att du får ej lämnas ensam och måste sluta senast kl.18... och inte får börja innan kl.6 på morgonen, för att du nu - när du är 18 år - får göra allt detta. Så det är ett stort Plus!

    Ett annat Plus är att du kommer troligtvis ha rätt till viss ersättning från Arbetsförmedlingen om du går på praktik. Det får inte de som är under 18 år.

    Jag tycker så här: sök jobb!

    och gå skriv in dig på arbetsförmedlingen.

    Även om du inte hoppar av skolan... så kan du ändå söka jobb. Du kan här>>> skriva in dig på AF och välja en tid för att boka möte med en arbetsförmedlare. Och du behöver för det inte hoppa av skolan redan nu. Sedan kommer du behöva välja om du vill fortsätta vara studerande eller arbetssökande, men det kommer senare. Just nu kan du skriva in dig (länk ovan) och gå prata med en arbetsförmedlare, som berättar för dig vad AF kan göra för dig.

    Men sök jobb på egen hand, både via annonser i Platsbanken och via kontakter, fråga alla du känner om de kan hjälpa till med att hitta jobb. Vilka jobb man kan få utan att ha lång utbildning i bagaget, kan du se här>>> - en del av dem kräver "gymnasiekompetens" men andra kan man få även utan. Jag kan inte lova dig att du får jobb, men jag tycker du bör söka och jag hoppas att du får!

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA