Daniel SYV

    Hejsan,
    jag fick ingångslönen för nästan 20år sedan... det är andra nivåer på löner och priser nu, jämfört med då. Då kunde man i Malmö (största utbildningsort för syv-ar) få bruttolön på 16.200 och så skulle man vara tacksam för att man fick heltidsanställning och med så pass "hög lön". :)
    I Göteborg fick man samtidigt "minimilön" som SYV på 20.000 kr. Priserna på "allt" var för 20 år sedan högre i Gbg än i Malmö, och löner följer ofta samma "mönster". T.ex är det vanligt att ha några tusen högre lön i Stockholm än i övriga Sverige, men det är också dyrare att leva och bo i huvudstaden.
    Nu, november 2020, är medellön för SYV-ar cirka 33-34.000 i månaden; högre - i Stockholm och om man jobbar som studievägledare på högskola eller universitet (men också svårt att få jobb på högskola-universitet). Alltså, beror ingångslönen, och medellönen och även slutlönen väldigt mycket på var man jobbar:geografiskt och inom vilken organisation.

    • : Tack för att du tog dig tid att beskriva ditt perspektiv som SYV. Det var nytt för mig att lönerna skiljer sig endel innanför och utanför Stockholm. Vänligen