Maria
    Hej! Jag undrar om utbildningen affärsjuridik räknas som en "svår" utbildning? Är det höga poäng som krävs? Och vad kan man jobba som efter att ha studerat affärsjuridik på universitetet? Ungefär hur mycket tjänar man? Och vad är det egentligen man läser under utbildningen? Jag har nämligen valt ekonomi-juridik nu till gymnasiet och vill ta reda på lite mer om just det jag vill studera efter gymnasiet dvs affärsjuridik. Tack :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Maria!

    Affärsjuridiska programmet läser man på heltid under 3 år, utbildningens egen sida ser du här http://www.liu.se/utbildning/program/affarsjuridik?l=sv

    Antagningsstatistik: till den senaste antagningen blev antagningsgräns till Affärsjuridiska programmet 19.01 på betyg med gymnasieexamen och 1,3 på Högskoleprovet. För att få 19.01 i Meritvärde kan man t.ex ha B-betyg i alla kurser på gymnasiet (då får man 17,5 i Meritvärde) + 1,5 i Meritpoäng - t.ex. genom att ha betyg i Engelska 7 och Moderna språk 3 och "lite till", t.ex. att man har A-betyg i en kurs och B i alla de andra.
    Antagningsgräns kan gå upp och ner (beror på vad de sökande har för betyg & resultat av HP).

    Efter kandidatexamen i Affärsjuridik kan man söka jobb som
    Bolagsjurist
    Bankjurist/rådgivare
    Skattejurist/konsult
    Försäkringsjurist/skadereglerare
    IT-konsult/Intellectual property attorney
    Upphandlingsjurist
    Juridisk rådgivare/handläggare
    eller
    söka påbyggnadsutbildning - masterprogrammet, som är på 2 år heltid.

    Här http://www.filfak.liu.se/utbildning/alumner-fran-affarsjuridiska?l=sv kan du läsa intervjuer med f d studerande på Affärsjuridiska programmet.

    Ang. löner är det stor spridning beroende på var i Sverige man jobbar och hur lång erfarenhet man har. Ingångslön (som man får direkt efter utbildningen) för juristen är på ca 25 000 kr. och efter ca 20 år har man medellön på ca 43 000 kr. i månaden - är de uppgifter som jag fick fram.

    Ang. exakt vad man läser under utbildningen kan bero på om du kommer in på det "vanliga" programmet eller på programmet med Europa inriktning, se info här http://www.liu.se/utbildning/program/affarsjuridikEU?l=sv

    På utbildningarnas egna sidor finns det mycket info och även länkar, däribland utbildningsplan. Läs där och i fall du inte hittar svar på alla frågor, kan du kontakta Justyna Jonsson, studievägledare
    [email protected]

    Det är bra att du tänker långsiktigt och är nyfiken!
    Önskar dig lycka till!
    ANNA