Abdifatah
    Hej

    Jag går nu på tredje året på gymnasiet och skriver gymnasiearbete. Först tänkte jag skriva om gråzoner inom skatteplanering, alltså aggressiv skatteplanering, men det visade sig vara svårare än vad jag trodde. Tänkte skriva om olika begrepp inom lagen som kan tolkas på olika sätt, vilket leder till att företag och även privatpersoner utnyttjar lagen för att betala så liten skatt som möjligt. Men kunde inte riktigt komma på de här begreppen.

    Jag ville fråga om nån vet om några sådana begrepp som jag kan skriva om eller jag tänker kanske också byta ämne helt, så nån förslag om vad jag kan skriva om inom Redovisning, Revision och Beskattning.

    Tack!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! När är deadline för att lämna in ditt gymnasiearbete?  Mitt i mars brukar GA vara klara och ofta även betygsatta. Kommer du i fall du får E på GA, uppfylla kraven för examensbevis? Fråga SYV på din skola om det. Om inte, då är det kanske ”ingen idé” att göra GA nu, utan om du ska komplettera på komvux kanske väljer du en annan inriktning på dina studier och skriver GA inom ett annat kunskapsområde sen.

    • : Den ska in om ungefär 2 veckor, men det ska inte betygsättas nu. Läraren ska läsa genom och ge feedback och sen ska man lämna in den slutliga om en 1 månad efter responsen. Och ja, om jag får godkänt på det så räcker det för examensbevis. Därför är det viktigt att jag klarar det då jag inte komma behöva komplettera något.
    • Mikael : Du kommer inte att hinna. Arbetsinsats för GA är 200 timmar. Även om vi säger att du lämnar in ”hälften” om två veckor, då ska du lägga ner 100 timmar på två veckor -50 timmar per vecka. Det är mer än heltidsjobb och du läser även andra kurser ju! Hur tänker du kring det?
    • Mikael : Handledare för GA brukar kräva in inlämning i mindre delar under flera månader bl.a för att vara säker på att eleven är på rätt spår med sitt GA, det är rätt ovanligt om det inte krävdes av dig att för länge sedan i samråd med handledaren välja temat och utarbeta frågeställningar. Du är för sent ute.
    • : Glömde säga vi är tre elever som skriver tillsammans och vi har kommit igång med första delarna. Vi har även möjligheten att intervjua en person som jobbar på Skatteverket för att förstå hur de här begreppen tolkas olika för att slippa betala skatt. Så vi ligger inte helt utan inget. Problemet är bara just de här begreppen, om du har några exempel.
    • Mikael : Syv är inte ekonom eller lärare i ekonomi, du som läser ekonomi i mer än 2,5 år är mycket bättre insatt i det område ( eller borde vara insatt ) än jag som inte läst ekonomi. Tips! Fråga lärare i ekonomi.
    • Mikael : Du har ovan uppgett att du kan byta GA-ämnet helt men sedan skriver att ni är tre elever som skriver tillsammans och kommit redan långt, jag förstår inte hur det hänger ihop.
    • :

      Alltså vi har inte kommit sådär långt att man inte kan gå tillbaka menade bara att vi inte står vid 0, men det känns lite som att det står stilla så kanske blir det bättre att ta något mindre komplex. Men får se hur det blir. Tack ändå!

    • Mikael :

      Var och en av er bör lägga ner 200 timmar på GA och ni bedöms individuellt (inte som grupp), det kan därför bli så att en av er får E och de andra två -F. Eller en får F och de andra två -E.

    • Mikael :

      Syftet med GA är att eleven visar att hen har lärt sig tillräckligt och är välförberedd inom sitt område, i ditt fall -ekonomi, och om man inte känner till de ekonomiska begrepp som man valde att skriva om, då, enl.min mening,har  inte hen lärt sig tillräckligt bra och bör inte få E i GA och examensbevis (som är bevis på att ha uppnått tillräckligt högt nivå i sina Kunskaper), det är i alla fall som det borde vara, enligt Skolverket.

    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Jag som studie och yrkesvägledare vill inte ge några tips på vad eleverna ska skriva och inrikta sig på i kursen  gymnasiearbete inom ekonomi. Jag har inga kunskaper inom ekonomi och är inte behörig ekonomilärare så den som bäst kan ge tips om det är ekonomilärarna, anser jag.