Sarah
    hej, jag går i 2:an och läser psykologi 1b+2b som individuella val. jag har planerat som första alternativ att läsa arkeologi programmet inför universitetet eller psykologi (som, från vad jag har hört, är delvist möjligt för min program(alltså Humanistiska)). jag undrade om det skulle vara bäst för mig inför årskurs 3 att studera matte 2b eller naturvetenskap 2b? något kanske viktigt att lägga till är att jag kontaktade skolan för att byta till matte 2b istället, dock så blev det krångligt eftersom att SYV slutade jobba.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utifrån det du skriver i din fråga råder jag dig läsa Matematik 2b. De programmen du skriver om att du söka till efter gymnasiet som leder till yrken som Arkeolog och Psykolog, kräver inte, vad jag kan se, naturkunskskap 2. Psykologprogrammet kräver matematik 2 (2a eller 2b eller 2c). På ditt gymnasieprogram brukar eleverna kunna välja läsa matematik 2b. Att SYV på er skola har slutat är beklagligt, men då vänder du dig till rektorn. Det är Rektorn på varje skola som ytterst ansvarig.

    Studie- och yrkesvägledare