Carl-Johan
    Hej!

    Jag går nu mitt andra år på naturprogrammet med samhälle som inriktning. Jag har dock börjat undra om jag verkligen kan bli det jag vill i framtiden. Jag gillar ekonomi, pengar, politik och samhällsfrågor. Jag skulle vilja jobba som t.ex ekonom, jurist, psykolog eller mäklare.

    Vad behöver jag välja till? Har jag vad som krävs för de utbildningarna?

    Jag vet att jag har valt fel linje och att det skulle vara lättare om jag skulle ha valt ekonomi, men gjort är gjort. Återigen, behöver jag välja till något och isåfall vad?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Carl-Johan!
    Du skriver om att du skulle vilja jobba som t.ex ekonom, jurist, psykolog eller mäklare. Med "mäklare" kan man mena fastighetsmäklare, aktiemäklare, utbildningsmäklare/kompetensmäklare, reklammäklare m.fl.

    För att bli (i Sverige) en fastighetsmäklare måste man bli registrerad och för det behöver ha en viss specifik utbildning som man bl.a kan skaffa sig på fastighetsmäklarprogrammet på högskolenivå. Särskild behörighet till fastighetsmäklarprogrammen brukar bestå av godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b och Matematik 3 (3b eller 3c).
    Samma särskild behörighet, alltså godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b och Matematik 3 (3b eller 3c), krävs även för utbildningar i ekonomi - t.ex kandidatprogrammen i ekonomi där man läser för att kunna jobba som en Ekonom.
    För att kunna få ut legitimation som Psykolog måste man ta examen från psykologprogrammet. Särskild behörighet till psykologprogrammen består av godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b och Matematik 2 (2a, 2b eller 2c).

    För grundläggande behörighet till högskolestudier behöver du få ut Examensbevis från gymnasiet med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 (eller  examensbevis från komvux).

    Juristprogrammet kräver för särskild behörighet - Samhällskunskap 1b och Historia 1b.

    NA/inriktning naturvetenskap-och-samhälle är en högskoleförberedande utbildning och alla kurser som du behöver för särskild behörighet inför studier mot de yrken som du är intresserad av, ingår som obligatoriska kurser. Du behöver inte lägga till några specifika kurser för att kunna bli behörig. Du måste dock få Godkända betyg i kurserna du läser.

    • :

      Tack för ditt svar!

      Jo det var ju fastighetsmäklare jag menade. De kurserna har jag ju automatiskt så det var ju positivt. När det gäller ekonom eller jurist då? Vet du vilka kurser som krävs för att kunna utbilda sig till ekonom till exempel?

    • Peter : Läs Hela mitt svar, ovan. :)
    • : Ojdå, hela meddelandet laddade nog inte in. Men tack så mycket, detta är ju jättebra!:)
    • Anna : Det som är Blått-markerat i våra svar är Klickbara länkar. :) Så kika gärna på yrkesbeskrivningar och annan bra (lite Extra) info! :)
    Läs alla kommentarer