Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    är det Nationalekonomi: Grundkurs, 30 högskolepoäng som du menar när du skriver NEKA12?
    Oavsett vilken kurs du menar, så kan inte en allmän SYV svara på din fråga. Du kan fråga studievägledare på den institutionen där du läser kursen om hen varit med om en liknande situation förut... Vad är institutionens policy i den frågan? Hur brukar just den läraren agera? Jag tror inte det finns generella/centrala bestämmelser ang.hur betygssättningen går till i fall man "kuggar" på provet på en del-kurs... Hur det hela kan lösas kan bero på olika faktorer (tror jag); det är en situation om du ligger mycket nära godkänt på delkursen och en helt annan situation om läraren skulle säga att hen inte tror du skulle kunna, inom överskådlig framtid, kunna uppnå godkänt nivå... Hur många "omtentor" som institutionerna erbjuder kan också vara olika... Det du kan göra är att göra ditt bästa men om du ändå får underkänt på just den delkursen, försök få svar fån din lärare om du kan göra kompletteringar eller omprov; i värsta fall kan du tyvärr bli underkänd på hela kursen á 30 hp. Om det blir så, då tror jag du behöver läsa om hela kursen eller göra tenta på hela kursen (om du bestämmer dig för att du vill få godkänt betyg i den kursen). Du kan också fundera på om du vill ändra inriktning på dina studier till studier inom andra områden. Dina starka sidor kanske ligger inom något annat kunskapsområde än just nationalekonomi... bara en tanke eller ett förslag... Du bestämmer själv vad du vill satsa på. Oavsett, så önskar jag dig lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare