Elias
    Hej,
    Jag vill söka ett program men den hade 17.83 i merit förra höstterminen och 1.15 högskoleprov.
    Min merit ligger på 14, verkar nästan omöjligt att komma in.
    Jag tänker göra högskoleprovet, men vet inte jag kommer då kunna konkurrera med andra sökande men denna merit, kommer det hjälpa?

    Vilken urvalsgrupp kommer jag ingås, är det BI eller BII då jag läste alla min gymnasiekurser på komvux?

    Jag tänker under nästa terminen fortsätta läsa modrna språk 3, engelska 7 och matte 4 för att höja meriten, men ej prövningar. Utbildningen kräver matte 2 och samhällsvetenskap 1 som förkunskapkrav.

    Vad kommer dessa kurser påverka gymnasieexamen som jag har? Man får ju inte ha mer än 2400p. Hur kommer detta fungera?

    Antingen att jag läser kurserna eller gör högskoleprovet, eller så kör jag med båda två. Vad kan jag göra, kan jag få hjälp!!

    Med vänliga hälsningar

    Eili

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du kan definitivt både göra högskoleprovet och samtidigt försöka höja ditt meritvärde. Med resultat från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet och hur högt meritvärde du har spelar här ingen roll (men du måste fortfarande vara Behörig).
    Om din högskoleutbildning kräver matte 2, då får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 3 och ännu + 0.5 meritp.för godkänt betyg i matematik 4. Max meritpoäng inom matematik som man kan få är 1.5. Max antal meritpoäng, totalt, är 2.5. Betygen i kurserna som ger dig meritpoäng kommer även räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget; försök därför få så höga betyg som möjligt även i de kurser som ger dig meritpoäng.
    ***
    Om du redan tagit ut examen från komvux, så kommer inget i dokumentet Examensbevis ändras. De nya kurserna som ger dig meritpoäng, kommer även de räknas in men då i BII, kompletteringsgruppen.
    Höjningar som du får efter det att du fick ut examensbevis kommer gälla i BII.
    Annars, om du inte ännu tog ut examensbevis, så prata med SYV på komvux och försök exkludera från ditt blivande examensbevis de kurser som inte är obligatoriska och i vilka du har lägre betyg och ta in, i stället, kurserna som ger dig meritpoäng + de kurser i vilka du har högre betyg.