ceren

    Hej! Jag läser just nu grundlärarprogrammet F-3, innan det testade jag på inriktning 4-6 och innan det ämneslärarprogrammet, jag har ca klarat av 105hp poäng. Tyvärr har jag kommit till den punkten att jag inte brinner för yrket längre och velar om ifall jag borde hoppa av eller inte. Helt ärligt har jag ingen lust till att fortsätta bara för att "bli klar" även fast det verkar som det mest logiska beslutet, har dessutom fått utmattningssyndrom så kan bero på det också. Men samtidigt inte vill jag kasta iväg alla mina hp som jag har läst, jag har ca läst 2 år nu i lärare programmet totalt vilket svider. Finns det några andra vägar jag kan ta där det som jag har läst kan komma till nytta? Vad skulle ert råd vara för denna situation? Fortsätta trots allt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Viktigt att du tar hand om din hälsa. Du skriver om att du har utmattningssyndrom. Kanske är det bäst att du är sjukskriven tills du mår bättre och tar beslutet då du kommer på bättringsvägen? Samråd med den sjukskrivande läraren eller med psykologen om vad de tycker om att du ska fortsätta läsa på heltid (vad skulle vara bättre för din hälsa, menar jag).
    Vad gäller framtida karriär, så skriver du inte om du har tänkt på vad du vill jobba med i framtiden. Att ha godkända högskolepoäng i bagaget kan, hur som helst, inte skada (om inte annat, så ser det bra ut i CV, jämfört med om man ej läst på högskolenivå över huvudet taget).
    Beroende på vad du vill jobba med i framtiden, så är det olika svar jag kan ge på din fråga:
    om du kan tänka dig jobba som t.ex FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN så är det bra att ha någon sort högskoleexamen á 180 högskolepoäng (för att det är det som arbetsgivare brukar efterfråga för att anställa inom de yrken). Inom vilket område examen ligger är av något mindre betydelse (bra om det är inom "samhällsvetenskap" eller "humaniora" på något sätt... men lärarexamen sitter fint i sådana sammanhang, är min erfarenhet).
    Men om du har "tänkt ut" något specifikt yrke som inte har ngt med skolväsendet, utbildningen eller administration att göra, så kanske det är lika bra i så fall att "överge det sjunkande skeppet" och satsa på det nya yrket. Vad vill du jobba med i framtiden? Du har väldigt långt till pension och tanken är att du ska vara yrkesverksam i väldigt många år... Sedan är det i och för sig inte ovanligt att man byter yrkesinriktning flera ggr under sina yrkesverksamma år och omskolar sig flera gånger till (ibland) ganska nya områden, som man ej studerat eller jobbat (tidigare) inom.
    Titta gärna på många olika yrken - på www.framtid.se finns över 2.ooo olika yrken beskrivna.

    Studie- och yrkesvägledare
    • ceren : Tack så mycket för ert svar. Jag har tänkt på vad jag annars kan göra, exempelvis kurator eller psykolog, eller kanske även personalvetare. Men just nu känner jag att jag inte heller har orken att plugga till det med tanke på utmattningen..
    • Milla : Ta hand om din hälsa! Det är det viktigaste! Är man sjuk så orkar man varken sig studera eller jobba. ... Samråd med hälsopersonal om det är lämpligt för dig att studera eller jobba just nu och om Ja, i vilken omfattning i så fall (kanske på max halvtid?). ... Annars så tänker jag också på att dina kurser inom lärarutbildningar kanske kan sättas ihop till kandidatexamen med huvudämne pedagogik... krävs totalt 3 års studier på heltid till kandidatexamen men du har ju redan läst i 2 år, så kanske 1 eller 1,5 år till så skulle du kunna ta ut kandidat i pedagogik (samråd med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen). ... Jag tänker också på att när det är så stor lärarbrist så kan du säkert få lov att undervisa (få vikariat eller skriva in dig i vikariepool hos kommunerna och så tackar du Ja till jobbet de dagar du orkar och Nej, när du inte orkar - blir ojämn och osäker inkomst i så fall men det kanske kan funka för dig i alla fall ... ta en funderare och i fall du tycker det är en bra idé, anmäl dig till vikariepoolen i alla de kommuner som ligger inom pendlingsavstånd för dig och lycka till!
    • ceren : Stort tack för rådet Milla, ska ta och fundera över dina tips. Ha det bäst!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer