zebastain
    Har stött på ett litet problem. Jag skulle vilja ha Naturvetenskap på gymnasiet men också teknik eftersom jag har en väldigt stort intresse med just datorer. Jag tänkt mig just nu att välja naturvetenskap därför att jag tycker om matematik väldigt mycket.
    Min fråga är att kan man senare efter gymnasiet i ett naturvetenskapligt välja till exempel något i en högskola som har något med dator och IT eller något liknande?
    Om det är nej så skulle jag gärna vilja veta om det är sant att man kan nästan välja allt efter naturvetenskapsprogrammet? Det som jag menar är att många människor säger "Med naturvetenskapsprogrammet kommer du nästan in på allt efter gymnasiet" Det som jag också undrar är vad kan jag inte välja efter gymnasiet?
    • : Du har ju lika mycket matte på teknik som på natur (på min skola iallafall)
    • : min fråga var också vad kan jag inte välja efter gymnasiet när jag går på natur? Kanske har du ett svar om det?
    • : Läkarjobb skulle jag tro, syven har mer koll iallafall :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du går Naturvetenskapliga programmet med främst naturinriktning så har du även möjlighet att söka till olika tekniska utbildningar på högskolan. Vill du hemskt gärna dock gå ett Teknikprogram så är det biologin (Bi 1+2 och Ke 2) och en kurs i kemi som fattas för att du ska få även hela den naturvetenskapliga behörigheten. Du kan ju kolla på de skolor som intresserar dig om du har möjlighet att komplettera med dessa kurser.

    Natur/natur är ett heltäckande program som som täcker in det flesta behörighetskurser som krävs på högskolan och då läser du även ett år Moderna språk. /Lena, Syv
    • : så det spelar ingen roll om jag går naturvetenskapliga eller tekniska. Jag kommer in på alla kurser som teknik har och alla kurser som natur har om jag går naturvetenskap med naturinriktning?