Adnan abdi
    Hej, jag hade tänk att läsa ekonomiprogrammet i universitetet men eftersom jag har läst samhälle i gymnasiet och saknar matte 3b så hade jag tänkt att söka till kandidatprogrammet i offentlig förvaltning istället. Men det jag vill veta är kan man jobba med samma jobb som ekonomiprogrammet om jag läser den programmen. Det jag vill jobba med i framtiden är ekonomi jobb.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adnan,
    du kan ställa din fråga till de lärosäten där utbildningar i offentlig förvaltning ges, t.ex Förvaltningshögskolan i Gbg

    Annars tänker jag så här: Offentlig förvaltning handlar om Kommunala och Statliga verksamheter, ej om Privata företag. Alltså är Ekonomiprogrammen (t.ex kandidat i ekonomi eller civilingenjörsprogrammet) "bredare" och omfattar olika sorters företag och organisationer: offentliga Och privata.

    Om du idag saknar godkänt betyg i matte 3, och är med det obehörig till ekonomiutbildningar på högskolenivå, kan du t.ex göra så här - sök programmet i Offentlig förvaltning men sök samtidigt läsa matte 3b på komvux. Även om du kommer in på Offentlig förvaltnings-programmet och trivs på det, kan du ändå läsa matte 3 på komvux, och söka senare till ekonomiprogrammen. Om du kommer in på ekonomiprogrammet, kan du bestämma om du stannar på Offentlig.förvaltnings-programmet eller börjar på ekonomiprogrammet i stället.

    Får du ingen plats på komvux för att läsa matte 3, bedriv självstudier och försök få betyget genom en prövning.
    Mvh

    L.

    Liselotte
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!