Sandra
    Hej, jag går första året på naturprogrammet just nu, inrikting natur. Drömmen är att en dag bli antagen till läkarprogrammet, och det verkar möjligt just nu då det går bra för mig i alla kurser - utom två. Dessa är biologi 1 och idrott och hälsa. Jag har alltid älskat biologi och finner innehållet i kursen både intressant och lätt, men jag känner att min lärares undervisningsmetod (honom har jag även i idrott) inte passar mig alls, och det har gjort att jag ständigt känner mig orolig och stressad. Jag är inte alls nöjd med resultaten jag får i kursen, och jag vet att jag inte kommer få det slutbetyg jag hoppas på. Därför har jag börjat fundera på att stryka biologin, och sedan läsa den igen på komvux när jag har gått klart gymnasiet. Jag är medveten om att man kan göra en prövning efter kursen men jag vet också att det är svårt att få högsta betyg på dessa prövningar. Jag har dessutom hört att idrottsbetyget inte räknas om man läser en kurs på komvux, är det sant?
    Eftersom jag går natur kommer jag läsa biologi 2 nästa termin, men då kommer jag förmodligen inte ha samma lärare. Jag vet att det blir lite svårare utan biologi 1, men jag är redo att kämpa hårt för att få det att fungera. Om jag har otur och får samma lärare igen, kan jag stryka den kursen och läsa den parallellt med biologi 1 på komvux?
    Det kommer verkligen inte gå bra för mig om jag fortsätter med den läraren, och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Är det värt det att stryka den? Varför/varför inte?
    Och hur stor är chansen att det blir förändringar i politiken gällande detta ämne de kommande åren, vad är det värsta som kan hända då?
    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    det som är sant är att betyg i Idrott och hälsa ej får ingå i Examensbeviset - om man tar ut examensbevis från komvux.

    Däremot i examensbeviset från Gymnasiet är betyg i idrott och hälsa 1 - obligatoriskt att ha. Det går att ta ut examensbevis med F i idrott hälsa och i F i biologi 1.
    Men du behöver för särskild behörighet till Läkarprogrammet - godkänt betyg i biologi 2.

    Med F i idrott och hälsa 1 och Biologi 1 och 2 - blir det för många F. Du kommer i så fall få Studiebevis som du på komvux kan sedan komplettera upp till examensbevis.

    Gör så gott du kan. Om du gör ditt bästa, har du gjort det bästa inom det du kan göra.

    Som elev kan man tyvärr inte välja bort (stryka) en obligatorisk kurs. Och både idrott och hälsa 1 och biologi 1 är obligatoriska kurser på Naturvetenskapsprogrammet. Om du inte går på lektionerna, är det skolk. Du blir av med studiebidraget.

    Mitt råd är att du går på alla lektioner och gör ditt bästa. Och så får man se sedan hur det blir.

    Teoretiskt sett, skulle det gå att få exmensbevis från NA-programmet med F betyg i idrott och hälsa 1 och i Biologi 1. Du behöver godkänt betyg i biologi 2. Det är inte omöjligt att få godkänt betyg i biologi 2 om du får F i biologi 1.
    med examensbevis från ett högskoleförberedande program + godkända betyg i biologi 2, kemi2, fysik2 och matematik 4 blir du BEHÖRIG till läkarprogrammet.

    Men det är hård konkurrens om platserna på läkarprogrammet. Inte ens om man har alla A-betyg från alla gymnasiala kurser, kan man få någon garanti på att få plats på läkarprogrammet.

    Gör ditt bästa. Läs på och skaffa dig så bra kunskaper du kan. Vi håller tummarna!

    Vi avråder från att skolka.
    Du, som är rätt så ung, kan också ändra dig - ang. vilket yrke du vill i framtiden ha. Det händer ganska ofta.

    • : Jag har dock pratat lite med syv på min skola och hon har sagt att man kan avbryta en kurs, men då går man ut med 2400 poäng istället för 2500 och får alltså inget examensbevis. Men att man sedan kan läsa till biologin på komvux..? Och då, förutsatt att man har A på alla kurser inklusive biologi 1 på komvux får man snittet 22.5, oavsett betyget man fick på idrott och hälsa i gymnasiet (minst godkänt).
    • : Är det fel?
    • Anna : Jag var inte med när ni hade samtal - du och syv på din skola. Jag vill tro att syv på din skola vet vad hen pratar om. Det är egentligen din syv-ens uppgift att ge dig info och vägledning, så du kan lyssna på honom/henne. Vi hoppas du får bra info och det kommer gå bra för dig! Det som jag vet är att läraren kan sätta F betyg på dig när mer än hälften av kursen har gått, och läraren kan anse att hen har underlag för att sätta betyg. du blir av med studiehjälpen om du skolkar. med F i idrott och hälsa 1 och i biologi 1 uppnår du ändå kraven för examensbevis och får ut dit examensbevis; sedan blir du tvungen att försöka få högre betyg i de kurserna... Om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, kan du inte göra mer. Vi avråder från att skolka.