Fanny

    Hej! Jag varit idag vid Örebros universitet och kikade på kriminologiprogrammet, mest för jag annars skulle haft en lucka där innan psykolog och socionom. De 40 minutrarna lämnade mig riktigt fundersam. Jag har velat mellan psykolog och socionom ganska länge, men idag blev det klart att psykolog inte är för mig. Jag vill verkligen jobba med människor som inte mår bra, speciellt unga och speciellt för psyket.. Men kriminologi verkade så intressant och kul. Det jag undrar först är väl just vad jag egentligen kan bli efter jag gått det? Och det andra är: Finns det något yrke som fortfarande kan röra sig kring att hjälpa unga?

    Eller alternativt om det går att gå kriminologiprogrammet och sen ta vidareutbildningen mot kurator? Eftersom att även om jag går socionom och får en socionomexamen så behöver jag gå en vidareutbildning.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,
    var god kika på framtid.se/yrke/kriminolog och på www.framtid.se finns det även många andra yrkesbeskrivningar, över 2.ooo st. faktiskt - fördelade på olika branscher!
    Var kan man jobba efter utbildning i kriminologi?
    De flesta utbildade kriminologer arbetar i Sverige som utredare eller analytiker inom polis eller tull.
    En person med utbildning i kriminologi kan även arbeta som domstolssekreterare/domstolshandläggare, larmoperatör/SOS-operatörtulltjänstemantullinformatörväktareeller som behandlingsassistent ex.på ett hem för utsatta ungdomar.
    Andra möjliga arbeten för en utbildad kriminolog är: kriminolog på BRÅcivil utredare inom polisen; analytiker (underrättelseanalys inom bekämpningen av organiserad brottslighet), passhandläggare, beslagshandläggare, operatör på kontaktcenter 11414 eller som tjänsteman på Justitiedepartementet.

    ang. jobb där man "hjälper ungdomar" - så kan man hjälpa ungdomar på väldigt många olika sätt. Lärare och läkare hjälper också ungdomar! Och även inom mitt yrke - SYV, så hoppas jag att jag och mina kollegor hjälper också folk och bl.a ungdomar! Kika gärna på följande yrken:
    KAA-ansvarig; Ungdomscoach; Praktiksamordnare; APL_utvecklare; Utbildningsmäklare.

    • :

      Tack för svaret! Det jag syftade till var nog mest att jag gärna hjälper unga från perspektivet med den psykiska hälsan/ohälsan. Just därför jag funderade över om man kan gå kriminologi och fortfarande ta vidareutbildning för att bli kurator

    • Mikael :

      Det är små chanser att kunna få anställning som kurator om man ej i grunden är Socionom. Så är det i alla fall i Sverige idag. Kurator inom hälso- och sjukvården blev från 1 juli 2019 - Legitimationsyrke och för att få legitimation krävs utbildning som för antagning kräver behörighet: socionomexamen. Och socionomexamen kan man endast få genom studier på socionomprogrammet. ... Skolkurator är ännu inte ett legitimationsyrke och det blir upp till rektorerna att bestämma. Majoritet av skolkuratorer är i grunden socionomer; detta för att de som anställer anser att det är mycket viktigt att kurator har goda kunskaper i bl.a socialtjänstlagen, och det är i första hand socionomer som har.