Sara
    Hej SYV!

    Vad kan man bli efter Natur-Sam programmet? Vad får man läsa i tre år? och är det svår program.
    Samma sak för samhällsbeteende programmet.
    Vad tycker du bättre Natur-Sam programmet eller Samhällsbeteende?

    Tack!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    1. Vad kan man bli efter Natur-Sam programmet/Sam/beteende?

    Svar; Eftersom varken Naturvetenskapliga- eller Samhällsvetenskapliga programmet är yrkesprogram så blir man ingenting direkt efteråt. Du läser en mängd olika kurser som förhoppningsvis intresserar dig så mycket att du efteråt söker dig till högskolan där du fortsätter utveckla dina kunskaper inom en utbildning som i sin tur kan leda till ett yrke. Det finns jättemånga olika utbildningar inom både Sam och Natur på högskolan så det kan vara svårt att räkna upp alla här. Du måste utgå från dina intressen inom vilket område du vill plugga.

    Natur/sam och Sam/beteende gör dig behörig till många utbildningar inom samhällsvetenskap, ekonomi, historia, pedagogik, beteendevetenskap, media. Natur/sam gör dig dessutom behörig att söka utbildningar inom vårdyrken som t.ex sjuksköterska, djursjuksköterska, tandhygienist, sjukgymnast bland andra.

    2. Vad får man läsa i tre år?

    Svar; Här på Gymnasieguiden kan du läsa om båda dessa program så du får en idé om vad programmen innebär. Här kommer även två länkar där du kan se exakt vilka kurser du läser under dina tre år. Klicka på Programstruktur i vänsterspalten så kan du se programmens kursplan.

    http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/gymnasieskolans-program/nationella-program/naturvetenskapsprogrammet-1.1045

    http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/gymnasieskolans-program/nationella-program/samhallsvetenskaps-programmet-1.1062

    3. Är det ett svårt program?

    Svar; Gymnasiet innebär en förändring från grundskolan och det är att du läser kurser med ett startdatum och ett slutdatum. Det betyder högre studietakt. Båda dessa programmen är högskoleförberedande med många teoretiska kurser som kräver mycket läsning, skrivande, räknande så det ska man gilla. Matten går dubbelt så fort på Natur än på Sam - så ska du gå Natur ska du gilla matte och räkna med att du får plugga en hel del matte även på din fritid. Du avgör om du tycker detta är svårt.

    Vill man gå ett högskoleförberedande program så är det bra att man redan i nian börjar öva upp sig, skaffar sig en bra studieteknik, planerar sina studier och att man kanske pluggar även om man inte har läxor.

    4. Vad tycker du bättre Natur-Sam programmet eller Samhällsbeteende?

    Svar; Här får du fundera på dina intressen och vilket program som du tror du skulle klara av bäst under tre år, vilka ämnen känner du lust och motivation inför? Ska du välja natur så ska du verkligen gillar matte, fysik, kemi och biologi och är beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Du ska också vara van eller åtminstone vara mentalt beredd på den snabba studietakten i dessa kurser. Fundera på detta.

    /Lena, Syv