Peter
    Hej.
    Jag funderar på att byta från natur till ekonomi.
    Jag undrar vilka jobb man inte kan bli om väljer ekonomi istället för natur.
    Tack

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Peter,
    det finns möjlighet att komplettera med kurser på komvux - i fall man inte blir behörig på gymnasiet.
    Man kan göra Särskild prövning och få betyg på det sättet.
    Det är, alltså, inte kört - i fall man inte läser alla de rätta kurserna på gymnasiet.

    Vilka yrken är du intresserad av? Vad planerar du göra efter gymnasiet?
    Det finns tusentals yrken och det är helt omöjligt att lista alla de som man kan eller inte kan bli - i fall man byter från NA till EK. Och det är inte rätt att påstå att man "inte kan bli" någonting - för att det kan man visst det. Kanske tar det lite längre tid /om man t.ex. läser ett naturvetenskapligt basår på högskolan först/. Ett år längre tid tar det, men du kan bli behörig till samma eftergymnasiala utbildningar som du skulle hade blivit om du stannade på NA.

    I fall du just nu vill läsa mindre matte än på NA, är det inriktning Juridik - som rekommenderas, där behöver du inte läsa Matte 3. Inriktning väljer man, normalt sett till å k 2.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/program/EK kan du läsa om Ekonomiprogrammet och dess två inriktningar.

    Tips: se utbud av högskoleutbildningar på www.studera.nu

    och av yrkeshögskoleutbildnignar på www.yhguiden.se

    och välj några utbildningar som verkar intressanta: se vad det är för behörighet till dem och då kan du se om det blir möjligt att uppnå den på Ekonomiprogrammet.

    Hälsningar
    Mikael SYV