Choklad
    Hej!

    Jag funderar på att välja engelska som huvudområde när jag studerar på universitetet, och undrar vad man kan jobba med efter man tagit kandidatexamen?

    Finns det också kompletterande utbildningar som man kan gå efter kandidatexamen i engelska för att jobba med något annat? Vad finns det då för utbildningar, och vilka yrken leder de till?

    Jag undrar också om man är helt låst till studerandet av och arbetandet med engelska efter examen? Har nämligen funderat på att plugga andra språk (tex svenska) tidigare, och undrar om man ändå kan jobba med ett annat språk om man väljer det språket som biområde eller till och med läser både A- och B-kurs om språket? Finns det kompletterande utbildningar annars?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du får gärna titta på många yrken på www.framtid.se - det är en sajt som beskriver över 2.ooo olika yrken. Titta i första hand på Språkyrken, t.ex Tolk, Översättare och Språklärare.
    Titta också på följande yrken:

    Folkhögskolelärare

    Författare

    Guide

    Humanist

    Kontakttolk

    Korrekturläsare

    Lektör

    Lingvist

    Logonom

    Logoped

    Lärare

    Militärtolk

    Modersmålslärare

    Poddare

    Producent av text för syntolkning

    Radiopratare

    Skolbibliotekarie

    Skrivtolk

    Språkkonsult

    Språkledare

    Språkresearrangör

    Språkteknolog

    Språkvetare

    Språkvårdare

    Stenograf

    Talskrivare

    Teckenspråkstolk

    Terminolog

    Läs också gärna på utbildningarnas egna webbplatser (avsnitt "efter examen" eller "framtida yrkesliv") och kontakta studievägledare som jobbar på de utbildningar som du är intresserad av.
    Annars, så finns det också ett antal jobbmöjligheter där arbetsgivare önskar att man har "vilken som helst" 3-årig högskoleutbildning i bagaget; sedan blir man upplärd på arbetsplatsen.Exempel på de yrken är vissa utredare, t.ex utredare på FK, studiestödsutredare; arbetsförmedlare.