Hej Kim!

    Med Kandidatexamen (oavsett inriktning) kan man söka påbyggnadsutbildningar och sikta på att bli forskare i "sitt ämne" - i detta fallet i Lingvistik (lära om språk).

    Kandidatexamen förutsätter studier på högskolenivå i 3 år på heltid och då får man 180 hp (högskolepoäng). Med 180 hp kan man söka jobb som utredare på Försäkringskassan eller som arbetsförmedlare på AF eller på Skatteverket (att arbeta med folkbokföringen, d v s med Avancerad administration).

    Det är möjligt att man kan få vikariat som förskolelärare eller lärare på grund- eller gymnasieskola.

    Kan inte just nu komma på flera jobb som man kan få om man har en kandidatexamen i lingvistik, men alla former av administration kan komma i fråga (t.ex. som utbildningsadministratör på högskola/universitet eller som fakultetssekreterare).

    Hoppas du fick svar på din fråga nu.
    Bästa hälsningar
    Anna