Kimia
    Hej,undrar vad man kan göra om man får lägre meritpoäng?,än 2,5 på VO.Vilka yrkeshögskoleutbildningar/högskoleutbildningar kan man söka då?.
    För vilka utbildningar krävs 2,5 som meritpoäng?.
    Och vad är meritvärdet/meritpoängen för läkarprogrammet?

    Tackar i förhand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia!
    Antagningspoängen "uppstår" i efterhand, efter antagningen. Vi vet inte i förväg, inte exakt, men kan gissa på ett ungefär (utifrån tidigare erfarenhet) hur höga betyg man måste ha för att komma in på en viss utbildning.
    Till läkarutbildningen brukar konkurrensen vara extremt tuff och då räcker det oftast inte med de högsta betygen och max antal Meritpoäng ens, utan måste även göra Högskoleprovet och få högst resultat på det, och även då kan utlottning förekomma. Därför säger vi så här att - om man vill konkurrera om en plats på läkarutbildningen i Sverige - bör man sikta på de absolut högsta betygen i alla ämnen.
    Om man får lägre antal Meritpoäng än max /som är 2.5/, har man lägre konkurrensvärde på sina gymnasiebetyg och kan komma in på ett mer begränsat antal högskoleutbildningar.
    Du frågar om vilka utbildningar man kan söka. Alla utbildningar får man söka men man kanske inte kommer in p g a man inte är behörig eller förlorar i konkurrensen.

    Information om yrkeshögskoleutbildningar kan du finna på www.yhguiden.se

    och om högskoleutbildningar - på www.studera.nu

    Bästa hälsningar
    Liselotte, SYV på Gymnasieguiden.se
    Liselotte