Helena
    Hej!

    Jag läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning statsvetenskap. Vi ska skriva ett gymnasiearbete och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av segregation, fördomar, inkludering/ exkludering i samhället. Har svårt med att avgränsa det jag väljer vilket gör allt komplicerat. Vad skulle jag kunna skriva om? Och vilka frågeställningar ska jag ha? Tänkte avgränsa arbetet till bara Stockholm. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    vi på FRåGA SYV är inte lärare i samhällskunskap och kan inte godkänna temat för gymnasiearbete från samhällsvetenskapsprogrammet. Som "privatperson" kan jag dock ge lite tips, men det blir upp till dig att använda dem eller låta bli. Jag tänker att det borde vara möjligt att begränsa på så sätt att ta temat "Bostadssegregering i Stockholm - som det ser ut nu, 2021" (och frågeställningar: - "Hur ser det ut statistiskt sett, i siffror? - Varför ser det ut så? - I hur stor utsträckning är det "självvalt", alltså folk vill bosätta sig nära sina vänner och släktingar även om de har möjlighet att flytta till andra områden? - Vad är negativa följder av en sådan segregering? - Finns det positiva aspekter (fördelar) och vilka i så fall? - Prognos inför framtiden (vad säger expeterna)?").
    På samma sätt borde man kunna välja t.ex UTBILDNINGSSEGREGATION (grundskolorna i Stockholm) eller gymnasieskolorna i Stockholm - eller högskolor-universitet eller yrkeshögskoleutbildningar.

    Annars så kan man helt eller delvis "gå den mycket teoretiska vägen"; börja med definitionen VAD är Segregation? Finns det olika sätt att definiera på? Hur mäter man segregation? Måste man bekämpa segregation: varför eller varför inte? Vad tror experter om framtiden vad gäller segregation: kommer det gå upp eller ner och varför de tror det?
    Samtidigt som man skriver om teorierna bakom segregation kan man också ta in några intervjuer med personer som på olika sätt vet mycket om segregation: t.ex ställa frågor till några elever som bor i områden där majoritet av familjerna är etniska svenskar och några elever som bor i områden där majoritet av de som bor är inte etniska svenskar. Du ställer då samma frågor till alla dem och jämför deras svar. Intervjupersonerna bör "skyddas" med att du ändrar deras namn, t.ex genom att skriva: Intervjuperson 1, som jag kallar för "Anna"; Intrvjuperson 2, som jag kallar för "Henric".

    Frågor och svar taggade med 'öppethus' (6 st.)

    • Du är bäst

      hur många öppet hus behöver man gå på?

      Hej Syv!! Jag ska söka till gymnasiet i vår och vill gå samhällsvetenskapliga programmet med inriktning sam media eller sam beteende. Känner däremot lite oro kring det preliminära valet eftersom att det känns inte riktigt som att jag har varit på tillräckligt många öppet hus. För att kunna...

      Mikael: : Det är ditt val som finns i antagningssystemet sista dagen i omvalsperioden som Gäller!  Ang. Öppna hus så är det helt frivilligt: det finns elever som går på många... Läs hela svaret
    • Cornelia

      tips på frågor till öppet hus?

      Hej! Jag ska på öppet hus snart och undrar vad man kan ställa för frågor? Tacksam för snabbt svar!

      Julia: : Hej Cornelia du kan t.ex. fråga om vilka kurser som kommer att erbjudas som programfördjupande, hur många elever som är max antal i varje klass, om man får klasslärare/mentor - en eller två och om man kan få kontakt med den... Läs hela svaret
    • Jennifer

      Tips på bra frågor man kan fråga olika skolor under mässan/öppet hus?

      Hej! Jag ska på gymnasiemässan i Älvsjö snart och dessutom på öppethus på skolor jag är intresserade utav. Jag vet dock inte vad jag kan fråga de... Vet ni några bra frågor jag kan fråga för att få reda på om skolan är bra?

      Julia: : Hej Jennifer! Vad är en bra skola just för dig? Vill du komma in på en attraktiv högskoleutbildning, kanske du vill veta om det blir möjligt att läsa kurser för Meritpoäng: Engelska 7,... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga