Jag läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning statsvetenskap. Vi ska skriva ett gymnasiearbete och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av segregation, fördomar, inkludering/ exkludering i samhället. Har svårt med att avgränsa det jag väljer vilket gör allt komplicerat. Vad skulle jag kunna skriva om? Och vilka frågeställningar ska jag ha? Tänkte avgränsa arbetet till bara Stockholm. Tacksam för svar.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32016 frågor besvarade.
Vad kan man ha för ämne/frågeställning gymnasiearbete statsvetenskap?
Jag läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning statsvetenskap. Vi ska skriva ett gymnasiearbete och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av segregation, fördomar, inkludering/ exkludering i samhället. Har svårt med att avgränsa det jag väljer vilket gör allt komplicerat. Vad skulle jag kunna skriva om? Och vilka frågeställningar ska jag ha? Tänkte avgränsa arbetet till bara Stockholm. Tacksam för svar.
1 Svar
Hej Helena,
vi på FRåGA SYV är inte lärare i samhällskunskap och kan inte godkänna temat för gymnasiearbete från samhällsvetenskapsprogrammet. Som "privatperson" kan jag dock ge lite tips, men det blir upp till dig att använda dem eller låta bli. Jag tänker att det borde vara möjligt att begränsa på så sätt att ta temat "Bostadssegregering i Stockholm - som det ser ut nu, 2021" (och frågeställningar: - "Hur ser det ut statistiskt sett, i siffror? - Varför ser det ut så? - I hur stor utsträckning är det "självvalt", alltså folk vill bosätta sig nära sina vänner och släktingar även om de har möjlighet att flytta till andra områden? - Vad är negativa följder av en sådan segregering? - Finns det positiva aspekter (fördelar) och vilka i så fall? - Prognos inför framtiden (vad säger expeterna)?").
På samma sätt borde man kunna välja t.ex UTBILDNINGSSEGREGATION (grundskolorna i Stockholm) eller gymnasieskolorna i Stockholm - eller högskolor-universitet eller yrkeshögskoleutbildningar.
Annars så kan man helt eller delvis "gå den mycket teoretiska vägen"; börja med definitionen VAD är Segregation? Finns det olika sätt att definiera på? Hur mäter man segregation? Måste man bekämpa segregation: varför eller varför inte? Vad tror experter om framtiden vad gäller segregation: kommer det gå upp eller ner och varför de tror det?
Samtidigt som man skriver om teorierna bakom segregation kan man också ta in några intervjuer med personer som på olika sätt vet mycket om segregation: t.ex ställa frågor till några elever som bor i områden där majoritet av familjerna är etniska svenskar och några elever som bor i områden där majoritet av de som bor är inte etniska svenskar. Du ställer då samma frågor till alla dem och jämför deras svar. Intervjupersonerna bör "skyddas" med att du ändrar deras namn, t.ex genom att skriva: Intervjuperson 1, som jag kallar för "Anna"; Intrvjuperson 2, som jag kallar för "Henric".
Frågor och svar taggade med 'jobba med barn' (6 st.)
-
Lärare åk 4-6 eller f-3?
Hej! Till hösten så har jag sökt till universitet. Efter mycket om och men så valde jag att ha grundlärare åk 4-6 som förstahandsval och grundlärare f-3 som andrahandsval. Jag har princip alltid vetat att jag vill jobba med barn på något...
Hej Linn!det finns många olika läraryrken. F-3 lärare jobbar med barn från förskoleklass och t o m år3 i grundskolan (men ibland kan man även få behörighet att undervisa i något... Läs hela svaret -
Karriärmöjligheter inom stöd för familjer, barn och ungdomar?
Hej! Jag är vilse i djungeln av socialt arbete, sociologi, socionomi, beteendevetenskap mm. Det verkar vara skillnad på arbetsmarknaden mellan det olika områden så att en beteendevetare kan inte utföra samma arbeten som den social arbetare. Stämmer...
Hej Anna-Maria!Jag förstår att det är lätt att gå vilse i den "djungeln" som du berättar om i din fråga. Problemet är att så länge... Läs hela svaret -
VIlken typ av lärare tjänar mest?
Är förskollärare och F-3 samma sak? Vad är skillnad och likheterna på de två och tjänar de likadant? Jag är ännu osäker på vad jag borde bli, har inte erfarenhet med barn men det kan man ju öva på tänker jag. Problemet...
Hej,Förskollärare på de svenska förskolorna jobbar med barnen som är mellan 1 år och 6 år gamla;F-3 lärare jobbar med 6-års verksamhet och lågstadiet: åren 1- 3... Läs hela svaret -
Vad är mina alternativ för att läsa in ämnen efter IB examen?
Hej! Jag går just nu sista terminen på IBDP utomlands. Jag kommer att flytta hem till Sverige för att läsa på universitet. Då man i IB inte kan läsa alla natur ämnen samtidigt så behöver jag läsa Kemi B och Fysik B (eventuellt Matte...
Hej, Kemi B och Fysik B kan man inte få betygen i sedan sista juni 2016 - det är gamla kurser; numera är det Kemi 2 och Fysik 2 - så du ska söka Kemi 2 och Fysik 2... Läs hela svaret -
Mina gymnasiepoäng?
Hej! har varit på lärcentrum men fått svar som för mig är helt knas. Jag har 400 poäng F från gymnasiet samt så har idrotts betyget tagits bort. Så totalt saknades 500 poäng från min examen som enligt studiebevis ska innefatta 2400...
Hej Tilda,vi avråder från att ta in F betygen in i examenseviset. Examensbevis är ett viktigt dokument och du kan ha användning av den i många-många år framöver. F-betygen drar ner ditt... Läs hela svaret -
Högskoleprovet?
Hej! Jag hoppade av gymnasiet andra året så har bara betyg från första året. Jag undrar om man kan göra högskoleprovet istället för att plugga upp betygen på komvux?. Alltså om vi säger att jag klarade högskoleprovet och...
Nej, inte som reglerna är nu. Det finns planer att på några års sikt (eventuellt året 2025) att införa ett sådant prov som du efterfrågar, men ännu finns det inte det. Högskoleprovet,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga