Helena
    Hej!

    Jag läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning statsvetenskap. Vi ska skriva ett gymnasiearbete och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av segregation, fördomar, inkludering/ exkludering i samhället. Har svårt med att avgränsa det jag väljer vilket gör allt komplicerat. Vad skulle jag kunna skriva om? Och vilka frågeställningar ska jag ha? Tänkte avgränsa arbetet till bara Stockholm. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    vi på FRåGA SYV är inte lärare i samhällskunskap och kan inte godkänna temat för gymnasiearbete från samhällsvetenskapsprogrammet. Som "privatperson" kan jag dock ge lite tips, men det blir upp till dig att använda dem eller låta bli. Jag tänker att det borde vara möjligt att begränsa på så sätt att ta temat "Bostadssegregering i Stockholm - som det ser ut nu, 2021" (och frågeställningar: - "Hur ser det ut statistiskt sett, i siffror? - Varför ser det ut så? - I hur stor utsträckning är det "självvalt", alltså folk vill bosätta sig nära sina vänner och släktingar även om de har möjlighet att flytta till andra områden? - Vad är negativa följder av en sådan segregering? - Finns det positiva aspekter (fördelar) och vilka i så fall? - Prognos inför framtiden (vad säger expeterna)?").
    På samma sätt borde man kunna välja t.ex UTBILDNINGSSEGREGATION (grundskolorna i Stockholm) eller gymnasieskolorna i Stockholm - eller högskolor-universitet eller yrkeshögskoleutbildningar.

    Annars så kan man helt eller delvis "gå den mycket teoretiska vägen"; börja med definitionen VAD är Segregation? Finns det olika sätt att definiera på? Hur mäter man segregation? Måste man bekämpa segregation: varför eller varför inte? Vad tror experter om framtiden vad gäller segregation: kommer det gå upp eller ner och varför de tror det?
    Samtidigt som man skriver om teorierna bakom segregation kan man också ta in några intervjuer med personer som på olika sätt vet mycket om segregation: t.ex ställa frågor till några elever som bor i områden där majoritet av familjerna är etniska svenskar och några elever som bor i områden där majoritet av de som bor är inte etniska svenskar. Du ställer då samma frågor till alla dem och jämför deras svar. Intervjupersonerna bör "skyddas" med att du ändrar deras namn, t.ex genom att skriva: Intervjuperson 1, som jag kallar för "Anna"; Intrvjuperson 2, som jag kallar för "Henric".

    Frågor och svar taggade med 'pedagogiskt arbete' (2 st.)

    • Linnea3254

      Förskollärare- vidareutbildning?

      Hej! Jag är snart färdig förskollärare. Under min utbildning har jag insett att jag brinner för utvecklingsarbete inom verksamheten. Jag tycker det akademiska är väldigt givande och roligt. Jag undrar därmed vilka möjligheter jag har i framtiden att läsa vidare. Det kan exempelvis vara...

      Milla : : Hej!Med utbildning till förskollärare i grunden (förskollärarexamen och förskollärarlegitimation) kan du bl.a sikta på att bli Förskolechef,... Läs hela svaret
    • nilla

      kan jag vidareutbilda mig till speciallärare?

      Hej, jag har blivit antagen till följande utbildning: Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, ingång musik. Om jag utbildar mig till detta och jobbar som musiklärare på en grundskola i 3 år, kan jag efter det vidareutbilda mig till speciallärare?

      Anna: : Hej Nilla! Speciallärare är inte ett yrke utan flera - man kan bli Speciallärare i matematik, eller i språk och skriv/läsutveckling eller inrikta sig på Utvecklingsstörning: se exempel på de olika lärarprogram nedan

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga