Helena
    Hej!

    Jag läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning statsvetenskap. Vi ska skriva ett gymnasiearbete och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av segregation, fördomar, inkludering/ exkludering i samhället. Har svårt med att avgränsa det jag väljer vilket gör allt komplicerat. Vad skulle jag kunna skriva om? Och vilka frågeställningar ska jag ha? Tänkte avgränsa arbetet till bara Stockholm. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    vi på FRåGA SYV är inte lärare i samhällskunskap och kan inte godkänna temat för gymnasiearbete från samhällsvetenskapsprogrammet. Som "privatperson" kan jag dock ge lite tips, men det blir upp till dig att använda dem eller låta bli. Jag tänker att det borde vara möjligt att begränsa på så sätt att ta temat "Bostadssegregering i Stockholm - som det ser ut nu, 2021" (och frågeställningar: - "Hur ser det ut statistiskt sett, i siffror? - Varför ser det ut så? - I hur stor utsträckning är det "självvalt", alltså folk vill bosätta sig nära sina vänner och släktingar även om de har möjlighet att flytta till andra områden? - Vad är negativa följder av en sådan segregering? - Finns det positiva aspekter (fördelar) och vilka i så fall? - Prognos inför framtiden (vad säger expeterna)?").
    På samma sätt borde man kunna välja t.ex UTBILDNINGSSEGREGATION (grundskolorna i Stockholm) eller gymnasieskolorna i Stockholm - eller högskolor-universitet eller yrkeshögskoleutbildningar.

    Annars så kan man helt eller delvis "gå den mycket teoretiska vägen"; börja med definitionen VAD är Segregation? Finns det olika sätt att definiera på? Hur mäter man segregation? Måste man bekämpa segregation: varför eller varför inte? Vad tror experter om framtiden vad gäller segregation: kommer det gå upp eller ner och varför de tror det?
    Samtidigt som man skriver om teorierna bakom segregation kan man också ta in några intervjuer med personer som på olika sätt vet mycket om segregation: t.ex ställa frågor till några elever som bor i områden där majoritet av familjerna är etniska svenskar och några elever som bor i områden där majoritet av de som bor är inte etniska svenskar. Du ställer då samma frågor till alla dem och jämför deras svar. Intervjupersonerna bör "skyddas" med att du ändrar deras namn, t.ex genom att skriva: Intervjuperson 1, som jag kallar för "Anna"; Intrvjuperson 2, som jag kallar för "Henric".

    Frågor och svar taggade med 'maskinförare' (2 st.)

    • Johan

      maskinförarutbildning Hjullastare Grävmaskin?

      Hej, jag är en kille på 22 år, utbildad snickare som kommit på att jag vill börja köra maskin. Det finns ingen utbildning i min kommun (Bollnäs) vad jag vet om. Hur går jag till väga? Har möjlighet att eventuellt bo i stockholm under utbildningstiden, om det gör det enklare. mvh Johan

      Anna: : Hej Johan, komvux i din kommun måste gå med på att betala för din utbildningsplats till Maskinförare på komvux i en annan kommun. Utan en sådan överenskommelse om att... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Vet ni om hen kan validera sina kunskaper ?

      Hej på er! Nu behöver jag er hjälp :) Vad gäller? En person som arbetat, i sitt hemland, som maskinförare i 4 år och som truckförare i 6 år. Vet ni om hen kan validera sina kunskaper för att få jobba här i Sverige eller finns det någon typ av kortare utbildning? Hen har B-körkort och vill...

      Anna: : Hej, Det finns olika typer av truck och olika typer av maskiner som man kan vara truck- och maskinförare>> för. Det snabbaste sättet är, enligt vad jag tycker, att försöka hitta... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga