Helena
    Hej!

    Jag läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning statsvetenskap. Vi ska skriva ett gymnasiearbete och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av segregation, fördomar, inkludering/ exkludering i samhället. Har svårt med att avgränsa det jag väljer vilket gör allt komplicerat. Vad skulle jag kunna skriva om? Och vilka frågeställningar ska jag ha? Tänkte avgränsa arbetet till bara Stockholm. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    vi på FRåGA SYV är inte lärare i samhällskunskap och kan inte godkänna temat för gymnasiearbete från samhällsvetenskapsprogrammet. Som "privatperson" kan jag dock ge lite tips, men det blir upp till dig att använda dem eller låta bli. Jag tänker att det borde vara möjligt att begränsa på så sätt att ta temat "Bostadssegregering i Stockholm - som det ser ut nu, 2021" (och frågeställningar: - "Hur ser det ut statistiskt sett, i siffror? - Varför ser det ut så? - I hur stor utsträckning är det "självvalt", alltså folk vill bosätta sig nära sina vänner och släktingar även om de har möjlighet att flytta till andra områden? - Vad är negativa följder av en sådan segregering? - Finns det positiva aspekter (fördelar) och vilka i så fall? - Prognos inför framtiden (vad säger expeterna)?").
    På samma sätt borde man kunna välja t.ex UTBILDNINGSSEGREGATION (grundskolorna i Stockholm) eller gymnasieskolorna i Stockholm - eller högskolor-universitet eller yrkeshögskoleutbildningar.

    Annars så kan man helt eller delvis "gå den mycket teoretiska vägen"; börja med definitionen VAD är Segregation? Finns det olika sätt att definiera på? Hur mäter man segregation? Måste man bekämpa segregation: varför eller varför inte? Vad tror experter om framtiden vad gäller segregation: kommer det gå upp eller ner och varför de tror det?
    Samtidigt som man skriver om teorierna bakom segregation kan man också ta in några intervjuer med personer som på olika sätt vet mycket om segregation: t.ex ställa frågor till några elever som bor i områden där majoritet av familjerna är etniska svenskar och några elever som bor i områden där majoritet av de som bor är inte etniska svenskar. Du ställer då samma frågor till alla dem och jämför deras svar. Intervjupersonerna bör "skyddas" med att du ändrar deras namn, t.ex genom att skriva: Intervjuperson 1, som jag kallar för "Anna"; Intrvjuperson 2, som jag kallar för "Henric".

    Frågor och svar taggade med '#na' (2 st.)

    • Elaf

      Digitalt skapande Individuell val bra för arkitekt?

      Hej, jag går natur första år och det är dags att välja individuellt val. Och jag tänker plugga vidare till arkitekt. Jag vill gärna veta mer om digital skapande och vad man kan ta nytta av den. Och om den kan hjälpa mig i framtiden eller om den hjälper mig till att plugga till arkitekt eller...

      Anna: : Hej Elaf,både moderna språk 4 och digitalt skapande är mycket "nyttiga" kurser i den situationen som du beskriver. Moderna språk 4 ger dig 1.0 meritpoäng som höjer... Läs hela svaret
    • Hanna

      Hur väljer jag mellan NA och IB?

      Hej, jag ska välja gymnasium snart och pendlar mellan IB och NA men jag har lite frågor som jag behöver svar på. Om jag skulle välja att gå NA, skulle jag kunna plugga utomlands efter? Eller måste jag kompensera med kurser och i sådana fall vilka? Jag vet att det lär vara svårare att kunna...

      Anna: : Hej Hanna,det finns exempel på att elever från diverse olika nationella program pluggar sedan utomlands. Det är är "svårare" för dem är bl.a att de är vana vid... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga